سفر صدراعظم اوزبیکستان به کابل؛ طالبان: پنج موافقت‌نامه تجاری امضا شد

عبدالله عارف‌اوف، صدراعظم اوزبیکستان، هنگام ورود به میدان هوایی کابل

طالبان می‌گویند که عبدالله عارف‌اوف، صدراعظم اوزبیکستان، در راس یک هیات بلندپایه دولتی به کابل سفر کرده و قرار است با مقام‌های حکومت این گروه دربارۀ موضوعات تجاری و ترانزیتی میان کابل و تاشکند بحث و گفتگو کند.

وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان روز شنبه ۱۷ اگست (۲۷ اسد) گفت که عارف‌اوف قرار است در نشست دوجانبه و ارتقای ارتباطات تجاری میان کابل و تاشکند و همچنان و افتتاح نمایشگاه محصولات و تولیدات آن کشور در کابل اشتراک کند.

در روزهای پسین هیاتی از مقام‌های اوزبیکستان به هدف گفتگو دربارۀ گسترش تجارت میان دو کشور به کابل سفر کرده و آنان سرگرم دیدار با مقام‌های طالبان در کابل بوده‌اند.

وزارت صنعت و تجارت حکومت طالبان گفته است که به هدف توسعه و افزایش تجارت میان افغانستان و اوزبیکستان، در حضور داشت مقام‌های طالبان و اوزبیکستان، پنج موافقت‌نامۀ تجاری به امضا رسید.

این وزارت دربارۀ این موافقت‌نامه‌های تجاری میان کابل و تاشکند معلومات بیشتر نداده، اما افزوده است: "جهت توسعه و تحکیم روابط اقتصادی میان وزارت‌های محترم معادن و پطرولیم، زراعت، آبیاری و مالداری و مالیۀ امارت اسلامی [حکومت طالبان] و وزارت‌های مربوطه جمهوری اوزبیکستان توافق‌نامه‌های امضا شد."

بر اساس معلومات طالبان، مقام‌های دو طرف، نمایشگاه تولیدات و محصولات اوزبیکستان در کابل را افتتاح کرده و قرار است این نمایشگاه برای دو روز دیگر ادامه یابد.

وزارت صنعت و تجارت طالبان هدف از برگزاری این نمایشگاه را تحکیم و گسترش ارتباط تجاری، ترانزیتی و سرمایه‌گذاری میان کابل و تاشکند عنوان کرده اند.

اوزبیکستان یکی از کشورهای آسیای میانه است که پس از تحولات سیاسی در افغانستان در سال ۲۰۲۱، روابط خود با حکومت طالبان را حفظ کرده و در دو سال گذشته تعدادی از مقامات عالی‌رتبه این کشور از کابل و ولایت بلخ بازدید کرده‌اند.

اوزبیکستان که همانند چند کشور دیگر آسیای میانه با افغانستان هم‌مرز است، در رابطه به فعالیت گروه‌های افراطی در امتداد مرزهایش نگرانی دارد.

در بیش از سه از حاکمیت طالبان بر افغانستان، چندین بار مقام‌های اوزبیکستان و طالبان به کابل و تاشکند سفر کرده و بر گسترش روابط اقتصادی میان دو کشور تاکید کردند.