هریس: پس از ختم درگیری، غزه و کرانه غربی باید تحت حاکمیت ادارهٔ فلسطینی قرار گیرد

کاملا هریس، معاون ریاست ‌جمهوری ایالات متحده، روز شنبه دوم دسمبر (۱۱ قوس) دیدگاه امریکا در مورد غزه‌ای بعد از جنگ را بیان کرد و تاکید کرد که غزه و کرانهٔ غربی باید در نهایت تحت یک حاکمیت جدید فلسطینی دوباره متحد شوند.

هریس در گفتگو با عبدالفتاح السیسی، رییس جمهور مصر، گفت: "ایالات متحده تحت هیچ شرایطی اجازه جابجایی اجباری فلسطینی‌ها از غزه یا کرانه غربی، محاصره غزه، یا ترسیم مجدد مرزهای غزه را نخواهد داد."

معاون ریاست جمهوری امریکا افزود که پس از پایان جنگ، تلاش‌ها برای بازسازی باید "در چارچوب یک افق سیاسی روشن برای مردم فلسطین به سمت کشوری که توسط تشکیلات جدید فلسطینی رهبر شود و حمایت قابل توجهی جامعه جهانی و کشورهای منطقه را داشته باشد" دنبال شود.

قصر سفید در بیانیه‌ای به نقل از معاون رییس جمهور نوشته که گفته است حماس نمی‌تواند غزه را کنترول کند.

تشکیلات خودگردان فلسطین که توسط غرب حمایت می‌شود، بخش هایی از کرانه غربی اشغالی را اداره می کند. حماس کنترل غزه را در سال ۲۰۰۷ از حزب فتح به رهبری محمود عباس، رییس‌ ادارهٔ خودگردان فلسطین گرفت و از آن زمان تاکنون بر غزه حکومت می‌کند.

پیش از این، جو بایدن، رییس‌جمهور ایالات متحده نیز گفته بود که غزه و کرانهٔ غربی باید در نهایت تحت یک ادارهٔ جدید فلسطینی دوباره متحد شوند.

بایدن در مقاله‌ای که به تاریخ ۱۸ نومبر (۲۷ عقرب) در واشنگتن پست به نشر رسید، نوشته است: "در حالی که ما برای صلح تلاش می‌کنیم، غزه و کرانه غربی باید تحت یک ساختار حکومتی واحد، در نهایت تحت یک ادارهٔ خودگردان فلسطینی‌ تجدید شده، متحد شوند، زیرا همه ما برای راه حل دو دولت [اسراییل-فلسطین] تلاش می‌کنیم."

واشنگتن، متحد نزدیک اسراییل، حمایت کامل خود را از واکنش این کشور به حملهٔ هفتم اکتوبر گروه حماس نشان داده، اما با ادامهٔ افزایش تلفات غیرنظامیان در حملات اسراییل بر غزه از نحوه حملات ابراز نگرانی کرده و پرسش‌هایی را در مورد آیندهٔ این ساحه پس از سرکوب گروه حماس مطرح کرده است.

هریس روز شنبه گفت که اسراییل حق مشروع برای انجام عملیات نظامی در غزه دارد، اما افزود که در این جنگ تعداد زیادی از فلسطینی‌ها کشته می‌شوند و از اسراییل خواست تا اقدامات بیشتری را برای حفاظت از غیر نظامیان اتخاذ کند.

مقامات ایالات متحده در مورد تقویت تشکیلات خودگردان فلسطین در حالی صحبت می‌کنند که تاکنون روی هیچ طرح قطعی در مورد آینده غزه توافق صورت نگرفته است.

برخی از مقامات امریکایی به طور خصوصی نسبت به توانایی ادارهٔ خودگردان فلسطین برای اداره غزه پس از جنگ ابراز تردید کرده اند.

بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل، طرح بایدن را رد نکرده، اما گفته است که ادارهٔ خودگردان فلسطین "به شکل فعلی قادر به پذیرش مسوولیت غزه نیست."

نتنیاهو گفته است که محمود عباس، رییس ادارهٔ خودگردان فلسطین، حمله حماس را محکوم نکرده و وزرای ارشد او آن را تجلیل می‌کنند.

او گفت: "ما نمی‌توانیم یک مقام غیرنظامی درغزه داشته باشیم که از ترور حمایت کند، ترور را تشویق کند، برای ترور (پول) بپردازد و ترور را آموزش دهد."

پیش از این نتنیاهو گفته بود که کشورش پس از آنکه جنگ با گروه حماس پایان یافت ''مسوولیت امنیت کلی'' نوار غزه را برای مدت نامحدودی به عهده خواهد گرفت.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش خبرگزاری رویترز استفاده شده است.