وست: گزارش‌ها در مورد کاهش کشت کوکنار در افغانستان معتبر است

تامس وست، نماینده ویژه ایالات متحده امریکا در امور افغانستان، گزارش‌های منتشر شده در مورد کاهش کشت کوکنار در نتیجه اقدامات حکومت طالبان را معتبر و مهم خوانده است.

نماینده ویژه ایالات متحده امریکا در امور افغانستان که سرگرم سفر به بریتانیا و امارات متحده عرب است، ناوقت روز چهارشنبه هفتم جون (۱۷ جوزا) در یک پیام تویتر نگاشته است که افغانستان عاری از مواد مخدر به نفع همه کشورهای منطقه و فرامنطقه است.

یک سروی که توسط یک سازمان بریتانیایی موسوم به (Alcis) انجام شده، نشان می‌دهد که امسال کشت کوکنار در ولایت هلمند در مقایسه با ۲۰ سال گذشته کاهش یافته است. این نهاد بر اساس تصاویر ماهواره‌ای نتیجه گیری کرده است که در فصل جاری در کمتر از هزار هکتار از اراضی ولایت هلمند کوکنار کشت شده است.

گزارش می‌گوید: "در واقع، تصاویر باکیفیت گرفته شده نشان می‌دهد که سطح زیر کشت از ۱۲۰ هزار هکتار زمین در ولایت هلمند در سال ۲۰۲۲ به ۱۰۰۰ هکتار در سال ۲۰۲۳ کاهش یافته است".

همچنان بر اساس گزارش این اداره، ممنوعیت اعمال‌شده از سوی حکومت طالبان بر کشت کوکنار در سال جاری میلادی، میزان تولید تریاک را در افغانستان در مقایسه با سال ۲۰۲۲ به شدت کاهش خواهد داد.

این گزارش می‌گوید که کاهش کشت کوکنار در ولایت هلمند به تنهایی نشان‌دهنده کاهش کشت کوکنار به دلیل ممنوعیت طالبان بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۱ است.

بر اساس گزارش این نهاد بریتانیایی، گندم در سایر ولایات جنوبی و جنوب غربی افغانستان نیز کاشته شده است که پیش از این بالغ بر ۸۰ درصد تریاک در آنجا تولید می‌شد.

در این گزارش آمده است که در ولایت ننگرهار تنها در مناطق محدودی کوکنار کشت شده است. در ولایت ننگرهار در سال‌های گذشته در یک منطقه وسیع کوکنار کشت می‌شد.

بر اساس گزارش این اداره، در حالی که کشت کوکنار همچنان ادامه دارد و ممکن است کشت کوکنار در ولایات دیگر از جمله بدخشان افزایش یابد، مشخص است که در افغانستان پس از سال‌های ۲۰۰۰ و ۲۰۰۱، اکنون کشت کوکنار به پایین‌ترین سطح رسیده است.

در این گزارش همچنان به بررسی نومبر ۲۰۲۲ دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد، اشاره شده است. در این گزارش دفتر مبارزه با مواد مخدر و جرایم سازمان ملل متحد گفته شده بود که در سال ۲۰۲۱ کشت کوکنار در افغانستان نسبت به ۲۰۲۰ میلادی ۳۲ درصد افزایش یافته است.

واکنش طالبان

ضیا احمد تکل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه حکومت طالبان در واکنش به گزارش این نهاد بریتانیایی در قبال کاهش کشت کوکنار در افغانستان گفته است که پس از دستور رهبر طالبان مبنی بر توقف کشت کوکنار، کشت آن در افغانستان به صفر رسیده است.

تکل گفته است: "بر اساس گزارش‌های اخیر رسانه‌ها، در سال ۲۰۲۰ میلادی، ۵۶.۲ درصد از زمین‌های هلمند کوکنار کشت می‌شد، اما اکنون این رقم به ۰.۴ درصد کاهش یافته است، واقعیت حتا کمتر از این است".

پس از ممنوعیت کشت کوکنار توسط طالبان در افغانستان، شماری از دهقانانی که در زمین‌های خود کوکنار می‌کاشتند، می‌گویند که وضعیت اقتصادی آنها پس از ممنوعیت کشت کوکنار بدتر شده است.

شماری از دهقانان می‌گویند که این ممنوعیت کشت کوکنار بدون ارایه برنامه‌های بدیل معیشت انجام شده و به همین دلیل اقتصاد آنها بدتر گردیده است.