روس‌ها در باره تهاجم کشورشان بالای اوکراین چه می‌گویند؟

تمارا تارتورینا، مربی غواصی روسی

حکومت روسیه پس از تهاجم نظامی بر اوکراین در فبروری ۲۰۲۲، رسانه‌های روسی را به شدت سرکوب کرده است. این وضعیت موجب شده تا مردم جهان به سادگی نتوانند بدانند که شهروند روسیه در مورد جنگ کشورشان در اوکراین چگونه فکر می‌کنند.

صدای امریکا با شماری از سیاحین روسی که از مصر بازدید می‌کنند، در مورد جنگ اوکراین و وضعیت کار و تجارت روسیه گفتگو کرده است.

تهاجم مسکو بر اوکراین قوانین جدیدی را در روسیه در پی داشته است که براساس آن، اظهارات ضد جنگ و یا هم درخواست برای وضع تعزیرات بین المللی علیه این کشور را ممنوع کرده است.

ویکتور چیپی چوف، مربی غواصی روسی، به صدای امریکا گفت: "در صورتی که شما نظری را در تضاد با برخی از اصول فعلی اظهار کنید، مجازات می شوید. عمدتاً آنانی که مخالف اند، نظرات شانرا در آشپزخانه های خود مورد بحث قرار می دهند. زمانی که موضوع عملیات نظامی ویژه در اوکراین به میان میاید ، هیچ سخن عامه در این مورد شنیده نمی شود."

الکسی میتروخین، غواص روسی از شهر ورونزه، واقع در ۳۰۰ کیلومتری سرحد اوکراین، می گوید که مردم نباید از حکومت شان در جریان جنگ انتقاد کنند.

او گفت: "من به این باور استم که شما در همچو شرایط، از حکومت خود حمایت کنید. حتا اگر مخالف باشید، می توانید نظر خود را پس از پایان منازعه بیان کنید."

تمارا تارتورینا، مربی غواصی و رهنمای گردشگری در شهر سنت پترزبرگ روسیه، می‌گوید که آغاز جنگ روسیه در اوکراین سبب شد که از رونق کار و کسب او کاسته شود. او تا اکنون چندین سفر گردشگری غواصان روسی به مصر را لغو کرده است.

تارتورینا گفت: "امسال بسیار مشکل شده است تا کسی را متقاعد کنیم که به سیر و چکر برود. قیمت تکت‌ها دو برابر شده است. خوب، کم از کم در حال حاضر پروازها جریان دارد. دوم اینکه در خزان سال گذشته بسیج سربازگیری داشتیم؛ بسیاری از مردان روسیه را ترک کردند و حالا رفتن به تفریح برای آنان در پایان فهرست اولویت‌های شان قرار دارد، زیرا آنان تلاش دارند تا خانواده ‌ای خود را در روسیه حمایت مالی کنند."

رومن گوریلوف، تجار موتر های باربری و سیاح روسی، می‌گوید که تعزیرات بین المللی علیه روسیه، خرید لاری‌های باربری اروپایی را مشکل‌تر کرده است، بنابراین، حالا او به بازارهای چین که برای تجارت روسیه باز می باشد ، رو آورده است.

گوریلوف به صدای امریکا گفت: "از آنجایی که نرخ ارز روبل روسیه در بدل دالر امریکایی تغییر زیادی نکرده است، ما حالا دوبرابر گذشته درآمد داریم، به خاطریکه همه شرکت‌های ترانسپورتی خارجی روسیه را ترک کردند و برای ما تقاضا زیاد وجود دارد. به این ترتیب، ما پول خود را در داخل کشور خود نگاه می داریم و باید گفت همه در اینجا برنده استند."

سیاحان روسی اما در یک چیز توافق دارند و آن اینکه همه آنها با افرادی که در هر دو طرف جنگ عزیزان خود را از دست دادند، همدردی دارند و می‌خواهند تا جنگ به پایان برسد.