لینک های دسترسی

Breaking News

ایران و روسیه برای تکمیل یک شبکه حمل و نقل بزرگ قرارداد امضا کردند


ایران و روسیه روز چهارشنبه ۱۷ می (۲۷ ثور) توافقنامه‌ای را برای ساخت بخش نهایی "دهلیز حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب" (INSTC) امضا کردند که روسیه را به خلیج فارس و هند وصل می‌کند.

دهلیز حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب شامل مسیرهای کشتی‌، خط آهن و جاده‌ها به طول حدود ۷۲۰۰ کیلومتر بوده و روسیه، آذربایجان، ایران و هند را با هم وصل می‌کند.

براساس این قرارداد، روسیه و ایران باید یک خط آهن را به طول ۱۶۴ کیلومتر از گذرگاه مرزی آستارا بین ایران و آذربایجان تا شهر رشت ولایت گیلان در شمال ایران احداث کنند.

مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی ایران گفت: "روند ساخت راه‌آهن رشت - آستارا، تنها حلقه مفقوده‌ای دهلیز حمل و نقل بین المللی شمال – جنوب، آغاز شده است و ظرف سه سال آینده آن را نهایی خواهیم کرد."

ابراهیم رییسی، رییس جمهور ایران در مراسم امضای این قرارداد گفت که دهلیز حمل و نقل بین المللی شمال – جنوب تجارت منطقه‌ای را تقویت می‌کند.

رییسی با تاکید بر تقویت روابط با روسیه توافق اخیر را "گام استراتیژیک مهم در مسیر همکاری جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه" خواند.

ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، که از طریق ویدیو کنفرانس در این مراسم سخنرانی کرد، از "مزایای اقتصادی آشکار" این توافق برای مسکو و تهران سخن گفت و افزود که این توافق باعث ایجاد مشاغل جدید و سرمایه گذاری خواهد شد.

ایرنا، خبرگزاری رسمی ایران، به نقل از بذرپاش نوشته است: "بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران که در بخش شمالی دریای عمان واقع شده، در آینده نقش مهمی را در حمل و نقل و ترانزیت کالا از هند به افغانستان و کشورهای آسیای میانه و همچنین اروپا از طریق اتصال به شبکه ریلی ایران از طریق راه آهن چابهار- زاهدان ایفا خواهد کرد."

او افزود: "این مسیر ریلی، در حقیقت، آسان‌ترین و سهل‌ترین راه دسترسی کشورهای آسیای میانه و نیز افغانستان به آب‌های آزاد جهانی از طریق بندر چابهار خواهد بود."

در تهیهٔ این مطلب از گزارش خبرگزاری فرانس پرس استفاده شده است.

XS
SM
MD
LG