قصر سفید: به ایران در مقابل رهایی زندانیان امریکایی جزیه نداده ایم 

قصر سفید امروز ۱۳ سپتمبر (۲۲ سنبله) گفت که رهایی شش میلیارد دالر پول‌های منجمد شدهٔ ایران در بدل آزادی پنج شهروند امریکا از تهران به معنی پرداخت جزیه نبوده است.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید با رد انتقادات در این خصوص گفت که این مقدار پول در یک حساب تحت نظارت در قطر نگهداری خواهد شد و تهران باید برای به دست آوردن پول از این حساب، آنهم تنها برای مقاصد بشری، درخواست بدهد.

کربی افزود که پول برداشت شده سپس به گونهٔ مستقیم به ادارات مشخص به منظور فراهم آوری مواد غذایی و دوا، واریز خواهد شد.

این مقام امریکایی علاوه کرد که رژیم تهران نه بلکه تنها مردم ایران از این پول‌ها استفاده خواهند کرد و اگر ایران تلاش به انحراف این پول‌ها کند، "ما اقدام خواهیم کرد و آنرا دوباره منجمد خواهیم کرد".

در اوایل هفتهٔ‌ جاری، مقامات امریکایی توافقی را با تهران تایید کردند که بر اساس آن هر دو کشور پنج زندانی یا افراد بازداشت شدهٔ جانب مقابل را آزاد خواهند کرد.

بر علاوه، ایالات متحده استثنایی را در نظر خواهد گرفت که بر مبنای آن،‌ کوریای جنوبی از درک خرید نفت از ایران، شش میلیارد دالر پول‌های منجمد شده را به یک حساب بانکی واریز خواهد کرد.

با آنکه در خصوص این توافق معلومات بیشتر ارایه نشده، کربی نگفت که این تبادلهٔ زندانیان چه زمانی صورت خواهد گرفت، اما او افزود که مرحلهٔ کلیدی بعدی، اعلام انتقال این مقدار پول خواهد بود.

کربی تایید کرد که شهروندان امریکایی هنوز هم در تهران به سر می‌برند و به امریکا بر نگشته اند.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجهٔ ایران، دو روز پیش با اشاره به این توافق گفت:‌ ''در خصوص انسداد دارایی‌های مالی ایران هم بر اساس تفاهم صورت گرفته و روند اقداماتی که تا اکنون شاهد بودیم، امیدواریم که طی روزهای آینده این انتقال صورت بگیرد و جمهوری اسلامی ایران به دارایی‌های خودش به طور کامل دسترسی پیدا کند.''

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید امیدواری ایران به انتقال میلیارد‌ها دالر پول‌های منجمد شدهٔ آن کشور پس از معامله با امریکا

کنعانی همچنین افزود که انتقال پول‌های منجمد شده‌ ایران به حکومت آن کشور اجازه خواهد داد تا نیازمندی‌های اولیه مردم آن کشور را فراهم کند.

رسانه‌های کوریای جنوبی به تاریخ ۲۱ اگست گزارش دادند که دارایی‌های ایران در اواسط اگست برای مبادله و انتقال به ایران به بانک مرکزی سویس انتقال داده شده است.

با آنهم، جان کربی تاکید کرد که واشنگتن تعزیرات بر ایران را رفع نکرده و انتقاداتی را رد کرد که گویا ایران در این معامله امتیازات بیشتر به دست آورده است.

کربی گفت که برگشت دادن شهروندان امریکا به تصامیم خیلی دشوار و سازش نیاز دارد.

بسیاری از کشورهای غربی از جمله ایالات متحده بارها به شهروندان دو تابعیتی هشدار داده‌اند که سفر به ایران مخاطره‌آمیز است و از آنان خواسته‌اند با سفر به ایران، حتا برای دید و بازدیدهای خانوادگی، خود را به خطر نیندازند.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش فرانس‌پرس استفاده شده است.