قصر سفید از کانگرس خواست در خصوص طرح اسکان مجدد افغان‌ها اقدام کند

قصر سفید می‌گوید که از تلاش‌های کانگرس در بخش طرح اسکان مجدد افغان‌های تازه وارد "قویاً" حمایت می‌کند و امیدوار است کانگرس به زودی این طرح را تصویب کند.

طرح اسکان مجدد ده‌ها هزار افغان تازه وارد به امریکا برای بحث و تصویب به کانگرس فرستاده شده است. شماری از افغان‌ها نیز به منظور حمایت از تصویب این طرح از چند ماه به اینسو در مقابل مقر کانگرس امریکا تحصن برپا کرده اند.

کارین ژان پییر، سخنگوی قصر سفید امروز ۱۵ دسمبر (۲۴ قوس) در پاسخ به سوال یک خبرنگار گفت: "ما از تلاش‌های کانگرس در خصوص طرح اسکان مجدد افغان‌ها قویاً حمایت می‌کنیم. ... این تلاش‌ها را ادامه خواهیم داد تا قانون آماده شود و آنرا به رییس جمهور پیشکش کنیم تا راهی ثابتی برای موقف دایمی قانونی به افغان‌ها فراهم شود."

از ماه اگست سال ۲۰۲۱ به اینسو، در حدود ۸۰۰۰۰ شهروند افغانستان به امریکا انتقال داده شده اند. اکثریت آنان کارمندان حکومت پیشین، خبرنگاران و فعالان مدنی اند و در این میان آنان افغان‌های نیز حضور دارند که بر اساس ویزهٔ بشردوستی در امریکا جابجا شده اند.

در حال حاضر،‌ افغان‌هایی که در چارچوب برنامهٔ اقامت موقت بشردوستانه (Humanitarian Parole) پذیرفته شده اند، فقط از طریق سیستم پناهندگی و یا ویزهٔ خاص مهاجرت (SIV) می‌توانند به اقامت دایمی امریکا دست یابند،‌ اما این دو روند به دلیل افزایش درخواست‌ها کند بوده و زیاد زمانگیر است.

اکثریت افغان‌ها که در جریان ماموریت تخلیه از افغانستان به امریکا انتقال داده شده اند، بر اساس ویزهٔ‌ موقت بشردوستانه، اقامت دوساله و اجازهٔ کار دریافت کرده اند.

حکومت امریکا برای این مهاجران برنامهٔ موقت محافظتی را تصویب کرده است تا از اخراج آنان پس از دو سال جلوگیری صورت گیرد.

وزارت امنیت داخلی ایالات متحده در ماه می اعلام کرد که مهاجرین تازه وارد افغان می‌توانند سر از تاریخ ۲۰ می، برای دریافت "اقامت موقت محافظتی" درخواست بدهند.

این وزارت گفته است که آنعده افغان‌هایی که از ۱۵ اگست ۲۰۲۱ تا ۱۵ مارچ ۲۰۲۲ وارد ایالات متحده شده اند و تا تاریخ ۲۰ می سال جاری در این کشور حضور داشته اند، واجد شرایط دریافت اقامت موقت محافظتی پنداشته می‌شوند، اما کسانیکه پس از ۱۵ مارچ ۲۰۲۲ به امریکا منتقل شده اند، شامل این برنامه نمی‌شوند.

روند ثبت نام برای این برنامه تا ۲۰ می سال ۲۰۲۳ ادامه خواهد داشت.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید قانونگذاران امریکایی طرح تسهیل درخواست به گرین‌کارت امریکا به افغان‌ها را پیشنهاد کردند

ادارهٔ مهاجرت افغان‌ها در امریکا نیز از کانگرس می‌خواهد تا طرح اسکان مجدد افغان ها را تصویب کند و به این منظور از چند ماه به اینسو در مقابل مقر کانگرس دست به تحصن زده اند.

تنظیم کنندگان این تحصن می‌گویند که در صورت تصویب این طرح، به افغان‌های تازه وارد اقامت دایمی داده خواهد شد.

سخنگوی قصر سفید گفته است که هر دو حزب در کانگرس از طرح اسکان مجدد افغان‌ها حمایت می‌کنند و در مجلس سنا نیز مباحث در این خصوص جریان دارد.

او افزود که مهم است تا در مورد متحدین افغان خویش باندیشیم که در ۲۰ سال گذشته ما را همراهی کرده اند.

این درحالی است که روز گذشته گروهی از دپلومات‌های بازنشستهٔ امریکایی که در افغانستان خدمت کرده اند، در نامه‌ای از قانونگذاران امریکایی خواستند تا طرح اسکان مجدد افغان‌های تازه وارد به ایالات متحده را در بودجهٔ سال آیندهٔ امریکا شامل بسازند.

در نامهٔ این دپلومات‌ها که روز چهارشنبه ۱۴ دسمبر (۲۳ قوس) به کانگرس فرستاده شد آمده است که این طرح "تعهدات عمیق و الزامی ما را که با متحدان خود در زمان جنگ بسته بودیم، حفظ می‌کند. این یک الزام اخلاقی است، اما همچنین تضمین می‌کند که در جنگ‌های آینده متحدانی پیدا خواهیم کرد."

این نامه توسط رایان کراکر، رونالد نیومن، ویلیم وود، ایرل انتونی وین، جمیز کنینگهم، پی مایکل مک‌کنلی، هوگو لورنس و راس ویلسن امضا شده است.