واکنش قصر سفید به تنش‌ها میان ایران و پاکستان

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت قصر سفید

سخنگوی شورای امنیت قصر سفید با اشاره به حملات اخیر ایران و پاکستان بر یک دیگر گفته است که ایالات متحدۀ امریکا خواستار تشدید تنش در آسیای جنوبی و مرکزی نیست.

جان کربی روز پنجشنبه ۱۸ جنوری (۲۸ جدی) به خبرنگاران گفت: "ما این [وضعیت] را به بسیار دقت نظارت می‌کنیم. ما خواستار تشدد در آسیای جنوبی و مرکزی نیستیم. با همتایان پاکستانی خود در تماس استیم."

وزارت امور خارجۀ پاکستان روز پنجشنبه ۱۸ جنوری (۲۸ جدی) گفت که نظامیان پاکستانی حملاتی را در ولایت سیستان و بلوچستان ایران بر مواضع جبهه آزادی بلوچستان انجام داده است.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید پاکستان: جبهه آزادی بلوچستان را در خاک ایران هدف قرار دادیم

این وزارت گفته است که انجام این حملات بر مبنای امنیت و منافع ملی پاکستان بوده، اما تذکر داد که پاکستان به تمامیت ارضی ایران احترام قایل است.

دو روز پیش از حملۀ پاکستان بر قلمرو ایران، سپاه پاسداران ایران حملات راکتی و طیارۀ بی‌سرنشین را بر "مقر جیش‌العدل" در ایالت بلوچستان پاکستان، انجام داد. پاکستان در پی این حمله هشدار داد که حملات ایران "عواقب جدی را در پی" خواهد داشت.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید سپاه پاسداران بر مواضع جیش‌العدل در پاکستان حمله کرد – رسانه‌های دولتی ایران

در همین حال، جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده نیز روز پنجشنبه با اشاره به حملات هوایی ایران و پاکستان بر قلمرو همدیگر گفت که این حالت نشان می‌دهد که ایران در منطقه کشور "دوست داشتنی" نیست. او به خبرنگاران گفت که شرق میانه به گونۀ فزاینده دستخوش تنش است.

در پی حملات ایران و پاکستان بر قلمرو یک دیگر، شماری از کشورهای منطقه و جهان نیز خواستار کاهش تنش میان دو کشور همسایه شده اند.

روسیه، چین و ترکیه از تهران و اسلام آباد خواسته اند تا از خویشتن‌داری کار گرفته و مسایل را از طریق دپلوماسی حل کنند. بیجینگ ابراز آمادگی کرده است که در صورت توافق ایران و پاکستان، نقش سازنده‌ای را در کاهش تنش ایفا کند.

اتحادیه اروپا نیز در پی تنش میان ایران و پاکستان گفته است که به خاطر "گسترش خشونت در شرق میانه و فراتر از آن" نگران است، زیرا به گفتۀ این اتحادیه "در این حملات، حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها نقض شده است و تاثیر بی‌ثبات کننده‌ای بر منطقه دارد".

در تهیه این مطلب از گزارش خبرگزاری‌های رویترز و فرانس‌پرس کار گرفته شده است.