لینک های دسترسی

Breaking News

واکنش‌ها به حملات ایران و پاکستان: خویشتن‌دار بوده و به دپلوماسی توسل جویید


خانۀ روستایی در ولایت سیستان و بلوچستان ایران که هدف حملۀ هوایی نظامیان پاکستانی قرار گرفت
خانۀ روستایی در ولایت سیستان و بلوچستان ایران که هدف حملۀ هوایی نظامیان پاکستانی قرار گرفت

حملات پاکستان بر ولایت سیستان و بلوچستان ایران، باعث واکنش‌های مختلف کشورهای منطقه و جهان شده است.

وزارت امور خارجۀ پاکستان روز پنجشنبه ۱۸ جنوری (۲۸ جدی)، انجام این حملات را تایید کرد و انجام این حملات را بر مبنای امنیت و منافع ملی پاکستان خواند ولی تذکر داد که پاکستان به تمامیت ارضی ایران احترام قایل است.

در این اعلامیه آمده است: "تعدادی از تروریستان در طول این عملیات استخباراتی کشته شدند و این حملات، یک سلسله حملات هماهنگ شده و خاص بود که بر اساس اهداف دقیق نظامی، علیه مخفیگاه‌های تروریستان صورت گرفت."

یک روز پیشتر، ایران نیز مواضعی را در ایالت بلوچستان پاکستان هدف قرار داد که به گفتۀ مقام‌های ایرانی "مقر گروه جیش‌العدل" بود. وزارت خارجه ایران گفته بود که نیرو های ایرانی، گروه "ترورست" جیش العدل را هدف قرار داده است و این ماموریت در پاسخ به حملات اخیر در شهر رسک در ولایت سیستان بلوچستان، صورت گرفت.

پاکستان در واکنش به این حمله سفیر خود را از تهران فراخواند و نیز به سفیر ایران مقیم پاکستان که سرگرم دیدار از تهران بود، پیام داد که به اسلام آباد برنگردد. حکومت پاکستان هشدار داد که حملۀ ایران بر بلوچستان "عواقب جدی" در پی دارد.

وزارت خارجۀ ایران، در اعتراض به حملۀ پاکستان بر سیستان و بلوچستان، که آن را "تجاوز مرزی" خوانده است، شاردافیر پاکستان مقیم تهران را احضار کرد.

وزارت داخلۀ ایران گفته است که نه فردی -شش کودک، دو زن و یک مرد - که در این حملات کشته شدند، شهروندان پاکستان بوده و این حملات در "حدود سه تا چهار کیلومتر" در داخل خاک ایران صورت گرفته است.

رسانه‌های دولتی ایران گزارش داده اند که نیروهای سپاه پاسداران ایران در جنوبشرق ایران و نزدیک با پاکستان تمرینات را آغاز کرده اند.

واکنش‌های جهانی

چین، از ایران و پاکستان، خواهان خویشتن‌داری شد. ماوو نینگ، سخنگوی وزارت خارجه چین، در واکنش به حملات پاکستان بر ایران، گفت که هر دو جانب ایران و پاکستان باید "از اقداماتی که منجر به تشدید تنش می‌شود، خودداری کنند".

چین ابراز امیدواری کرد که هر دو جانب از خویشتن‌داری و آرامش کار گرفته و "از تشدید تنش خودداری کنند". وزارت خارجه چین اضافه کرد که چین آماده است تا "در صورت خواست دو جانب، نقش سازنده‌ای را در کاهش تنش، ایفا کند".

روسیه گفته است که ایران و پاکستان، بعد از حملات تلافی جویانه پاکستان، باید تنش را کاهش داده و دپلوماسی را دنبال کنند. در اعلامیه وزارت خارجه روسیه در مورد این رویداد آمده است که روسیه از نزدیک تحولات در منطقه را با نگرانی از تشدید وضعیت در سرحدات میان ایران و پاکستان، تحت نظارت دارد. در این اعلامیه آمده است که "روسیه از هر دو جانب می‌خواهد تا از حداکثر خویشتن‌داری کار گرفته و برای حل موضوعات فقط از روش های سیاسی و دپلوماسی استفاده کنند".

اتحادیه اروپا نیز گفته است که به خاطر "گسترش خشونت در شرق میانه و فراتر از آن" متعاقب حملات ایران و پاکستان بر یکدیگر، نگران است. پیتر ستانو، سخنگوی اتحادیه اروپا بیان داشت که "این حملات، به شمول حملات در پاکستان، عراق و ایران، نگرانی عمده اتحادیه اروپا می‌باشد چرا که در این حملات، حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها نقض شده است و تاثیر بی‌ثبات کننده‌ای را بر منطقه دارد".

ترکیه می‌گوید که ایران و پاکستان خواهان افزایش تنش در منطقه نیستند. هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه، بعد از تماس تلیفونی با مقامات دو کشور، این مطلب را ابراز داشت. فیدان در صحبت در یک کنفرانس مطبوعاتی در اردن گفت که ترکیه به هر دو جانب توصیه کرده است که از تشدید تنش خودداری کرده و آرامش باید در اسرع وقت برقرار شود.

حکومت طالبان، این حملات در پاکستان و ایران را "هشدار دهنده" خواند و از هر دو جانب خواهان خویشتن‌داری شده است.عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه طالبان، در شبکه ایکس نوشته است: "از آنجا که منطقه پس از درگیری‌های تحمیلی و بی‌ثباتی‌های طولانی نفس امنیت و ثبات می‌کشد، لهذا دوطرف باید در راستای تحکیم بیشتر ثبات منطقه‌ تلاش کنند و مسایل مورد اختلاف را از مجاری دپلوماتیک و گفت‌وگو حل کنند."

وزارت خارجه ایالات متحده، روز چهارشنبه، ۱۷ دسمبر (۲۷ جدی)، حملات راکتی ایران را بر پاکستان و در عراق و سوریه تقبیح کرد و بیان داشت که تهران از "تمامیت ارضی سرحدات سه همسایه اش" تخطی کرده است.

حملات دو کشور در حالی رخ داده است که در اوایل این هفته، حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رییس جمهور ایران در امور افغانستان و سفیر این کشور در کابل، به پاکستان سفر کرده و در ملاقات با مقامات پاکستان روی موضوعات مختلف به شمول امنیت منطقه و افغانستان، صحبت کرده بود.

گروه

XS
SM
MD
LG