قصر سفید یک وزیر اسراییل را 'به گمراه کردن افکار عامه' متهم کرد

قصر سفید با انتقاد از "افراط‌گرایان" در دولت اسراییل می‌گوید که آنها مانع تلاش‌های مجدد ایالات متحده، قطر و مصر در راستای توافق آتش‌بس در غزه و تضمین آزادی گروگان‌ها شده‌اند.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید روز جمعه نهم اگست (۱۹ اسد) در یک نشست خبری، بزالل اسموتریچ، وزیر مالیه اسراییل را به "گمراه کردن افکار عامهٔ اسراییل" در مخالفت با مذاکرات آتش بس متهم کرد.

کربی گفت: "این توافق طی ماه‌ها مورد مذاکره قرار گرفت و به طور کامل از منافع امنیت ملی اسراییل محافظت می‌کند. در واقع، حماس به تاریخ سوم جولای، بیش از یک ماه پیش، شروط کلیدی اسراییل را پذیرفته است."

کربی افزود که استدلال اسموتریچ مبنی بر اینکه جنگ در غزه باید به طور نامحدود ادامه یابد، "بسیار اشتباه است".

اظهارات غیرمعمول و تند قصرسفید نشان دهنده ناامیدی فزاینده ادارهٔ بایدن از اعضای راست افراطی ایتلاف بنیامین نتنیاهو، صدراعطم اسراییل است که برخی از بزرگترین موانع سیاسی را برای پایان دادن به جنگ ایجاد کرده اند.

اسموتریچ روز جمعه مخالفت خود را با مذاکرات اعلام کرد و گفت که ایالات متحده و سایر متحدان بین المللی اسراییل را به "تله خطرناکی" می برند. او از نتنیاهو خواست که "توافقنامه تسلیم" را امضا نکند که کشور را ضعیف می‌کند.

جو بایدن رییس‌جمهور ایالات متحد، عبدالفتاح السیسی رییس‌جمهور مصر، و شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر، روز پنجشنبه هشتم اگست (۱۸ اسد) در یک بیانیه مشترک خواستار توافق نهایی اسراییل و حماس برای آزادی گروگان‌ها و برقراری آتش‌بس در غزه شدند.

بایدن، شیخ تمیم و السیسی در بیانیه خود با تاکید بر لزوم شرکت اسراییل و حماس در دور نهایی مذاکرات به تاریخ ۱۵ اگست، گفتند: "زمان آن رسیده است که به رنج‌های طولانی مردم نوار غزه، گروگان‌ها و خانواده‌هایشان فوراً پایان دهیم. اکنون وقت آن است که توافق آتش‌بس نهایی شود و گروگان‌ها و بازداشت‌شدگان آزاد شوند."

آنها همچنین افزودند: "اکنون یک توافق با چارچوب درست، روی میز است و تنها جزییات اجرایی آن نیاز به نهایی شدن دارد."

پس از بیانیه مشترک جو بایدن، شیخ تمیم و السیسی که خواستار ازسرگیری مذاکرات شدند، نتنیاهو روز جمعه گفت که مذاکرات آتش بس را از سر خواهد گرفت.

دفتر نتنیاهو در بیانیه‌ای اعلام کرد: "بر اساس پیشنهاد امریکا و میانجی‌ها، اسراییل در ۱۵ اگست تیم مذاکره‌کننده را به مکانی بعداً تعیین خواهد شد، می‌فرستد تا جزییات اجرایی چارچوب توافق را نهایی کند."

نیمرود گورن، کارشناس ارشد امور اسراییل در انستیتوت شرق میانه می‌گوید هر زمانی که نتنیاهو تحت فشار واشنگتن قرار می‌گیرد معمولاً تمایل به اعزام هیات به گفتگوهای صلح ابراز می‌کند. اما او بارها راه‌های برای به تاخیر انداختن و درخواست شرایط اضافی "برای جلوگیری از توافق و نشان دادن حماس به عنوان مقصر اصلی" پیدا کرده است.

گورن به صدای امریکا گفت: "هنوز هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که این بار او متفاوت عمل کند."

پیش از این نیز وزیر مالیه اسراییل گفته بود که گرسنگی دادن دو میلیون شهروند غزه برای آزادی تعداد زیادی از گروگانان، "موجه و اخلاقی" است.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید وزیر اسراییل: 'گرسنگی دادن مردم غزه موجه و اخلاقی است'؛ اتحادیه اروپا: 'جنایت جنگی' است

اسموتریچ در کنفرانسی در اوایل این هفته گفت: "هیچکس در جهان به ما اجازه نخواهد داد که دو میلیون نفر را گرسنگی بدهیم، باوجودیکه این کار برای آزادی گروگان‌ها موجه و اخلاقی است."

این اظهارات اسموتریچ خشم جامعه بین المللی را برانگیخت و اتحادیه اروپا گفت که در قحطی قرار دادن عمدی غیرنظامیان یک "جنایت جنگی" است. اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد: "این یک بار دیگر نشان دهنده تحقیر قوانین بین المللی و اصول اساسی بشریت است."

جنگ در غزه پس از آن آغاز شد که تندروان حماس به تاریخ هفتم اکتوبر بر اسراییل حمله کرده و به گفتهٔ مقامات اسراییلی حدود ۱۲۰۰ نفر را کشتند و ۲۵۰ نفر دیگر را گروگان گرفتند.

در پی حملۀ حماس، نظامیان اسراییلی در ۱۰ ماه گذشته غزه را آماج حملات پیهم هوایی و زمینی قرار داده است که در نتیجهٔ آن به گفتۀ وزارت صحت غزه که زیر کنترول حماس است بیش از ۳۹هزار فلسطینی، عمدتاً زنان و کودکان، کشته شده اند.