لینک های دسترسی

Breaking News

وزیر اسراییل: 'گرسنگی دادن مردم غزه موجه و اخلاقی است'؛ اتحادیه اروپا: 'جنایت جنگی' است


اتحادیۀ اروپا، فرانسه و بریتانیا روز چهارشنبه هفتم اگست (۱۷ اسد) اظهارات یک وزیر راست گرای افراطی اسراییل را محکوم کردند که گفته است گرسنگی دادن دو میلیون شهروند غزه برای آزادی تعداد زیادی از گروگانان، "موجه و اخلاقی" است.

بزالل اسموتریچ، وزیر مالیهٔ اسراییل در کنفرانسی در اوایل این هفته گفت: "هیچکس در جهان به ما اجازه نخواهد داد که دو میلیون نفر را گرسنگی بدهیم، باوجودیکه این کار برای آزادی گروگان‌ها موجه و اخلاقی است."

او افزود: "ما کمک‌های بشردوستانه می‌آوریم زیرا چاره‌ای نداریم. ما در شرایطی قرار داریم که برای انجام این جنگ نیازمند مشروعیت بین‌المللی هستیم."

اظهارات اسموتریچ خشم جامعه بین المللی را برانگیخته و اتحادیه اروپا گفت که در قحطی قرار دادن عمدی غیرنظامیان یک "جنایت جنگی" است. اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد: "این یک بار دیگر نشان دهنده تحقیر قوانین بین المللی و اصول اساسی بشریت است."

اتحادیه اروپا در حالی که خواستار دسترسی مردم غزه از جمله صدها هزار کودک به نیازهای بشردوستانه است، افزود: "ما از حکومت اسراییل انتظار داریم که به صراحت از سخنان وزیر اسموتریچ فاصله بگیرد."

اتحادیه اروپا خواستار "آتش بس فوری"، آزادی همه گروگان‌ها و همچنین افزایش توزیع کمک‌ها در سراسر نوار غزه شد.

فرانسه همچنین از اسموتریچ انتقاد کرده و "نگرانی عمیق خود را از اظهارات شرم‌آور" وی ابراز کرد.

فرانسه در بیانیه‌ای گفته است که ارایه کمک‌های بشری به مردم غزه یک "اجبار بر اساس قوانین بشردوستانه بین المللی" برای اسراییل است زیرا دسترسی به این سرزمین را کنترول می‌کند.

دیوید لامی، وزیر امور خارجه بریتانیا در شبکهٔ اجتماعی ایکس نوشته است که "هیچ توجیهی برای اظهارات وزیر اسموتریچ وجود ندارد" و از حکومت اسراییل خواست تا "این اظهارات را رد کرده و آن را محکوم کند".

از زمان آغاز جنگ، وضعیت بشری در غزهٔ تحت محاصره وخیم است و تقریباً تمام جمعیت ۲.۴ میلیونی آن آواره شده و از کمبود مواد غذایی رنج می برند.

جنگ در غزه پس از آن آغاز شد که تندروان حماس به تاریخ هفتم اکتوبر بر اسراییل حمله کرده و به گفتهٔ مقامات اسراییلی حدود ۱۲۰۰ نفر را کشتند و ۲۵۰ نفر دیگر را گروگان گرفتند.

در پی حملۀ حماس، نظامیان اسراییلی در ۱۰ ماه گذشته غزه را آماج حملات پیهم هوایی و زمینی قرار داده است که در نتیجهٔ آن به گفتۀ وزارت صحت غزه که زیر کنترول حماس است بیش از ۳۹هزار فلسطینی، عمدتاً زنان و کودکان، کشته شده اند.

گروه

XS
SM
MD
LG