قصر سفید: امریکا به ادامه‌ٔ تحصیل دختران در افغانستان متعهد است

کارین ژان پیر، سخنگوی قصر سفید

قصر سفید روز دوشنبه ۲۸ آگست (ششم سنبله) بار دیگر تاکید کرد که ادارهٔ جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، به ادامهٔ تحصیل دختران در افغانستان متعهد است و متعهد باقی خواهد ماند.

کارین ژان پییر، سخنگوی قصر سفید، در پاسخ به پرسش خبرنگار صدای امریکا گفت: "رییس جمهور همواره در مورد اهمیت دختران، نه تنها در اینجا در امریکا، بلکه در سطح جهان، موقف واضح داشته تا آنان قادر به زندگی آزادانه باشند و بتوانند به مکتب بروند و تحصیل کنند."

این سخنگوی قصر سفید همچنین بار دیگر تاکید کرد که نه تنها جو بایدن، بلکه ادارهٔ کنونی ایالات متحده به صورت کل نگرانی خود را در مورد آموزش و تحصیل دختران به صورت واضع و آشکار به طالبان گوشزد کرده اند.

پییر افزود که حکومت ایالات متحده همچنان به کمک‌های خود برای مردم افغانستان به گونه‌ای ادامه می‌دهد که طالبان از طریق این کمک‌ها تقویت نشوند.

این مقام قصر سفید همچنین تاکید کرد که ادارهٔ کنونی ایالات متحده از آموزش و تحصیل دختران در افغانستان حمایت می‌کند و این حمایت ادامه خواهد یافت. اما در مورد چگونگی حمایت امریکا از ادامه تحصیل دختران جزییاتی ارایه نکرد.

طالبان در اگست ۲۰۲۱ پس از دست یافتن دوباره به قدرت در افغانستان، محدودیت‌های فزاینده را بر مردم به ویژه زنان این کشور اعمال کرده اند.

در آخرین مورد،‌ سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر ادارهٔ طالبان روز دوشنبه ۲۸ آگست (ششم سنبله) زنان و دختران را از رفتن به بند امیر ولایت بامیان منع کرد.

محمد خالد حنفی، سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر ادارهٔ طالبان حین بازدید از ولایت بامیان طی سخنرانی گفت: ''باز کسانی تبلیغ نکنند که باز خانم‌ها را از بند [ممنوع] کردند. در همین دو سال تجربه کردیم. آزموده را آزمودن خطاست. در همین دو سال کسی عمل نکرد. بعد از این خانم‌ها و خواهرهای ما در بندر امیر رفته نمی‌توانند تا آن وقت که یک اصول را جور کنیم."

اما این مقام ارشد طالبان مشخص نکرد که چگونه اصول و چه زمانی این اصول آماده خواهد شد تا زنان و دختران مانند گذشته بتوانند برای تفریح به بند امیر بروند.

حنفی همچنین گفت: ''سیاحت کردن نه فرض است نه واجب'' و از نیروهای امنیتی طالبان محتسبین خواست تا دستور او را عملی کنند.

سرپرست وزارت امر به معروف و نهی از منکر خطاب به شماری از مردم بامیان بار دیگر بر رعایت حجاب زنان در افغانستان تاکید کرد و گفت:‌ ''ما و شما جداََ از امروز برای جلوگیری از بی‌حجابی اقدام کنیم. بی‌حجابی را جلوگیری کنیم.''

در بیش از دو سال گذشته که طالبان بار دیگر به قدرت رسیده اند، منع آموزش دختران بالاتر از صنف ششم، تحصیل زنان و دختران در دانشگاه‌ها و موسسات تحصیلات عالی، کار در ادارات دولتی به جز چند سکتور معدود، کار در موسسات غیرحکومتی داخلی و خارجی به شمول دفاتر ملل متحد، رفتن به حمام، پارک‌های تفریحی و ورزشگاه‌ها و بستن آرایشگاه‌ها بخشی از محدودیت‌هایی اند که طالبان بر زنان و دختران اعمال کرده اند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد این گونه اقدامات طالبان را تبعیض سیستماتیک علیه زنان خوانده است. جامعه بین المللی از طالبان خواسته است که اگر خواهان مشروعیت بین المللی استند، رفتار خود را در قبال زنان و دختران تغییر دهند.