کاملا هریس، نامزد احتمالی حزب دموکرات در انتخابات ۲۰۲۴ امریکا کیست؟

کاملا هریس، معاون رییس جمهور امریکا و نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده

پس از کناره‌گیری جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، از ادامه مبارزات انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ امریکا و حمایت‌ او از معاونش، حالا کاملا هریس، نامزد احتمالی حزب دموکرات در مقابل دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین، این کشور است.

هریس که قبل از انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۹ به حیث سناتور از حزب دموکرات ایفای وظیفه می‌کرد، نخستین زنی بود که در جنوری ۲۰۲۰ منحیث معاون رییس جمهور امریکا، سوگند یاد کرد.

او در سال ۲۰۱۷ به حیث سناتور دموکرات از ایالت کالیفورنیا انتخاب شده و به واشنگتن آمد.

هریس همچنین نخستین سیاهپوست امریکایی و هندی-جامیکایی‌تبار است که در دومین موقف برتر ایالات متحده-معاون رییس جمهور امریکا- ایفای وظیفه کرده است.

مادر هریس که در سال ۲۰۰۹ درگذشت، متخصص سرطان پستان بود و از هند به ایالات متحده مهاجرت کرده بود. پدر کاملا هریس اقتصاددان بود و از جامیکا به امریکا آمده بود. هریس در اکتوبر ۱۹۶۴ میلادی در شهر سانفرانسیسکوی ایالت کالیفورنیا متولد شد.

هریس از رشته حقوق پوهنتون کالیفورنیا فارغ شده و در سال ۱۹۹۰ منحیث معاون سارنوال المیدا ایفای وظیفه کرد. او از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۱ به حیث سارنوال یکی از حوزه‌های سانفرانسیسکو کار کرد و از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ به عنوان لوی سارنوال ایالتی مصروف کار بود.

هریس در مبارزات انتخاباتی درون حزبی دموکرات‌ها برای کسب نامزدی این حزب در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰، نیز به رقابت آغاز کرده بود، اما چندی بعد از نامزدی خود منصرف شد و در نهایت به حیث معاون بایدن در انتخابات شرکت کرد.

هریس در طول سال‌هایی که معاون رییس‌ جمهور ایالات متحده بوده، از تصمیم محکمه عالی ایالات متحده مبنی بر لغو حکم سقط جنین حرف زده است.

محکمه عالی ایالات متحده به تاریخ ۲۴جون ۲۰۲۲ یک حکم نیم قرنی را که بر اساس قانون اساسی حق سقط جنین را برای افراد تضمین می کرد،‌ لغو و تصمیم گیری در مورد اجازه یا عدم اجازه سقط جنین را به ایالت‌های امریکا واگذار کرد. محکمه عالی امریکا در سال ۱۹۷۳ حق سقط جنین را تضمین کرده بود.

دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده و نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات ۲۰۲۴ امریکا، در دوره ریاست جمهوری خود سه قاضی محافظه کار را به محکمه عالی این کشور مقرر کرد.

معاون رییس جمهور همچنین از ادامه قانون حمایت از بیمار و مراقبت مقرون به صرفه و کاهش قیمت انسولین (برای بیماران دیابت یا شکر) حمایت کرد. این قانون در دوره ریاست جمهوری بایدن تصویب و به منصه اجرا گذاشته شد.

هریس در اوایل، رهبری تلاش‌های اداره بایدن را بر عهده داشت تا میزان مهاجرت‌ها از امریکای مرکزی به ایالات متحده کاهش یابد.

تمرکز عمدهٔ معاون رییس جمهور ایالات متحده رسیدگی به ریشهٔ مشکلات مهاجرت از امریکای مرکزی به امریکای شمالی بود.

با کناره‌گیری رییس جمهور بایدن از کارزار انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ امریکا،‌ حالا اگر هریس نامزد انتخابات پنجم نومبر شود، او نخستین زن سیاهپوست و امریکایی هندی تبار خواهد بود که در تاریخ امریکا به بالاترین مقام ایالات متحده نامزد شده است.