لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن از رقابت‌ در انتخابات ۲۰۲۴ امریکا کنار رفت و از کاملا هریس حمایت کرد


جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده، روز یکشنبه ۲۱ جولای (۳۱ سرطان) اعلام کرد که از کارزار انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده کناره‌ گیری کرده است.

بایدن پس از آن این تصمیم را گرفت که برخی‌ها نخستین مناظرهٔ وی را با دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین امریکا ''فاجعه‌بار'' خواندند.

نخستین مناظره بایدن با ترمپ فقط چهار ماه قبل از برگزاری انتخابات ماه نومبر شک و تردیدهایی را در مورد آمادگی و توانمندی وی برای تصدی دور دوم ریاست جمهوری ایجاد کرد.

بایدن در مناظره ۲۷ جون در برخی اوقات پاسخ‌های بی معنا ارایه کرد و قادر نشد به بسیاری از دروغ‌های رییس جمهور پیشین امریکا پاسخ بدهد.

بایدن پس از مناظرهٔ ۲۷ جون با ترمپ زیر فشار فزایندهٔ متحدان خود از حزب دموکرات قرار گرفت تا از ادامه کارزار انتخاباتی کناره‌ گیری کند.

اما بایدن که برای پنج دهه در صحنه سیاسی واشنگتن فعال بوده است، تاکید می‌کرد که در رقابت انتخابات باقی خواهد ماند مگر اینکه "خداوند متعال" از وی بخواهد یا در نظرسنجی‌ها نشان داده شود که نمی‌تواند برای بار دوم ترمپ را شکست دهد و اینکه داکتران برایش توصیه کنند که از لحاظ فزیکی قادر به ادامهٔ کار نیست.

این فشار‌ها در نهایت بایدن ۸۱ ساله را مجبور کرد تا از ادامه مبارزات انتخاباتی کنار برود. با اینحال، بایدن پلان دارد تا دورهٔ باقیمانده ریاست جمهوری خود را که تا چاشت ۲۰ جنوری ۲۰۲۵ به پایان می‌رسد، ادامه بدهد.

بایدن با نشر نامه‌ای در رسانهٔ اجتماعی ایکس نوشت: "این بزرگترین افتخار زندگی‌ام است که به عنوان رییس جمهور شما [مردم امریکا] خدمت کرده‌ام. در حالی که قصد داشتم دو باره انتخاب شوم،‌ معتقدم که منافع بهینه حزب و کشورم ایجاب می‌کند تا کناره‌گیری کنم و فقط به انجام وظایف خود منحیث رییس جمهور در وقت باقیمانده دورهٔ خود تمرکز کنم.''

بایدن بلافاصله از کاملا هریس، معاونش، برای نامزدی حزب دموکرات حمایت نکرد. اما حدود ۳۰ دقیقه بعد حمایت خود را از معاون کنونی خود اعلام کرد.

بایدن در شبکهٔ اجتماعی ایکس نوشت:‌ ''امروز می‌خواهم حمایت کامل خود را از کاملا به عنوان نامزد حزب ما در سال روان ابراز کنم. دموکرات‌ها - وقت آن فرا رسیده که گردهم جمع شویم و ترمپ را شکست دهیم.''

در حال حاضر، هریس فرد دلخواه دموکرات‌ها برای نامزدی در کنوانسیون‌ این حزب است که قرار است در ماه اگست در شهر شیکاگو، پرجمعیت‌ترین شهر ایالت ایلینوی، برگزار شود.

هریس نخستین زن سیاه پوست در تاریخ ۲۴۸ ساله ایالات متحده است که نامزد انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده خواهد شد.

بایدن در این پیام ایکس خود همچنین از هریس منحیث یک "شریک خارق العاده" ستایش کرد و گفت که برای اینکه معاون کنونی‌اش "نامزد حزب ما در سال جاری" باشد، از "حمایت و تایید کامل" وی برخوردار است. بایدن افزود که در این مورد بعداََ با مردم کشورش صحبت خواهد کرد.

بسیاری از مقامات ارشد حزب دموکرات از هریس برای جایگزینی بایدن به عنوان نامزد در برابر ترمپ حمایت کرده‌اند، اما شماری دیگر گفته‌اند که آنان از حزب دموکرات می‌خواهند که کنوانسیون ملی حزب دموکرات برای سایر نامزدهای ریاست‌ جمهوری نیز باز باشد. اگر چنین رخ بدهد، این وضعیت می تواند کنوانسیون دموکرات‌ها را بر هم بزند.

پیش از این، آخرین کنوانسیون علنی برای نامزدی ریاست جمهوری در سال ۱۹۶۸میلادی برگزار شد. در آن زمان،‌ لیندن جانسن، رییس جمهور وقت امریکا،‌ برنامه‌های انتخاب مجدد خود را به دلیلی کنار گذاشت که با مخالفت‌های گسترده در مورد مدیریت جنگ ویتنام مواجه شد.

رییس جمهور کنونی ایالات متحده با مخالفت‌های متفاوت مواجه شد و پس از مناظره نخست با ترمپ، بیش از ۲۴ قانونگذار دموکرات از بایدن خواستند تا از کارزار انتخاباتی خود کناره‌گیری کند.

بایدن در جریان مناظره ۹۰ دقیقه‌‌ای ۲۷ جون با ترمپ،‌ ناموزون و گیچ به نظر می‌رسید و در گفتارش چندین بار دچار لغزش کلامی شد.

شماری از افرادی که اخیراً با بایدن در تماس بودند، به این باور‌اند که تیز هوشی ذهنی وی رو به کاهش است و ضعیف به نظر می‌رسد. اما همکاران نزدیک بایدن اصرار داشتند که رییس جمهور کنونی امریکا از نظر ذهنی تیز هوش باقی مانده است.

دوره ریاست جمهوری بایدن به تاریخ ۲۰ جنوری ۲۰۲۵-زمانی که رییس جمهور جدید امریکا سوگند یاد کند- به پایان می رسد.

گروه

XS
SM
MD
LG