نگرانی امریکا و واکنش‎‌های جهانی به حمله مرگبار اسراییل بر یک مکتب در غزه

حملهٔ اسراییل بر یک مکتب که بی‌جا شدگان فلسطینی در آن پناه برده بودند، واکنش‌های جهانی را بر انگیخته است. ایالات متحده نیز ابراز نگرانی کرده وشمار زیادی از کشورها این حمله را محکوم کرده و خواستار آتش بس فوری شده اند.

سازمان دفاع مدنی غزه روز شنبه ۱۰ اگست (۲۰ اسد) گفت که شمار کشته شدگان حمله اخیر اسراییل بر مسجد و مدرسهٔ التابعین به بیش از ۹۳ نفر رسیده است.

این مطلب مرتبط را نیز بخوانید سازمان دفاع مدنی غزه: در حملهٔ اسراییل بر یک مکتب، دست‌کم ۹۰ نفر کشته شدند

اما نظامیان اسراییلی با رد آمار کشته شدگان گفته است که این مدرسه با "مهمات دقیق" هدف قرار گرفت زیرا "به عنوان یک مرکز نظامی فعال حماس و جهاد اسلامی عمل می کرد". به گفتهٔ اسراییل در این مدرسه ۱۹ "تروریست" کشته شده اند.

ایالات متحده

قصر سفید با نشر بیانیه‌ای گفته است: "عمیقاً نگران گزارش‌ها مبنی بر تلفات غیرنظامیان در غزه در پی حمله نیروهای دفاعی اسراییل به محوطه‌ای که شامل یک مدرسه بود هستیم. ما با همتایان اسراییلی خود که گفته‌ اند مقامات ارشد حماس را هدف قرار داده‌ اند در تماس هستیم و ما خواستار جزییات بیشتر هستیم."

در بیانیهٔ قصر سفید آمده است: "ما می‌دانیم که حماس از مکاتب به عنوان مکان‌هایی برای تجمع و عملیات استفاده می‌کند، اما همچنین به طور مکرر گفته ایم که اسراییل باید اقداماتی را برای به حداقل رساندن آسیب غیرنظامیان انجام دهد."

قصر سفید گفته است که این حادثه بر فوریت آتش بس و آزادی گروگان‌ها تاکید می‌کند و "ما به تلاش خستگی ناپذیر برای دستیابی به آن ادامه می‌دهیم".

بریتانیا

دیوید لامی، وزیر خارجه بریتانیا در شبکهٔ ایکس نوشته است که "از حمله نظامی اسراییل به مدرسه التابعین و تلفات جانی غم‌انگیز" وحشت زده شده است و افزوده که "ما برای محافظت از غیرنظامیان، آزادی همه گروگان‌ها و پایان دادن به محدودیت‌ها بر کمک‌های بشری، به یک آتش‌بس فوری نیاز داریم."

فرانسه

در بیانیه وزارت خارجه فرانسه آمده است که "برای چندین هفته، ساختمان‌های مکاتب بارها هدف قرار گرفته اند که تعداد غیرقابل تحملی از قربانیان غیرنظامی را شامل می‌شود."

در ادامه این بیانیه آمده است: "اسراییل باید به قوانین بین المللی بشری احترام بگذارد."

اتحادیهٔ اروپا

جوسیپ بوریل، رییس پالیسی خارجی اتحادیه اروپا در شبکهٔ ایکس نگاشته است: "از تصاویری مکتبی در غزه که مورد حمله اسراییل قرار گرفته است، وحشت زده شده ام. حداقل ۱۰ مکتب در هفته‌های گذشته هدف قرار گرفته‌اند. هیچ توجیهی برای این قتل‌عام‌ وجود ندارد."

سویس

وزارت امور خارجه سویس در بیانیه گفته است: "از آمار بالای تلفات گزارش شده پس از حمله اسراییل به مکتبی که به عنوان پناهگاه استفاده می‌شود، نگران استیم. قوانین بین المللی بشری از غیرنظامیان و زیربناهای غیرنظامی در مناطق درگیری محافظت می‌کند."

اسپانیا

دولت اسپانیا نیز گفته است: "بار دیگر ما خواستار احترام کامل به اقدامات هستیم که محکمهٔ بین‌المللی عدالت برای حفاظت از غیرنظامیان خواستار آن شده است."

قطر

قطر، یکی از میانجی‌ها در جنگ اسراییل و حماس، خواستار تحقیقات فوری برای یافتن "حقایق در مورد هدف قرار دادن مستمر مکاتب و پناهگاه‌های آوارگان توسط نیروهای اشغالگر اسراییلی" شده است.

مصر

مصر که روابط دپلوماتیک با اسراییل داشته و همچنین در مذاکرات بین دو طرف مشارکت دارد، گفته است که این حمله "در اهانت به قوانین بین المللی و حقوق بشری" انجام شده است و نشان دهنده "عدم تمایل طرف اسراییلی برای پایان دادن به این جنگ وحشیانه است."

اردن

وزارت خارجه اردن نیز ضمن محکوم کردن این حمله گفته است که این حمله بیانگر تلاش‌های اسراییل برای "ممانعت و خنثی کردن" آخرین تلاش‌ها برای برقراری آتش‌بس است.

روسیه

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای گفت: "مسکو عمیقاً از آنچه رخ داده شوکه شده است. ما موضع اصولی و ثابت خود را در مورد لزوم رعایت دقیق قوانین حقوق بشری بین المللی مجدداً تایید می‌کنیم. ما از طرف اسراییلی می‌خواهیم که از حمله به تاسیسات غیرنظامی خودداری کند."

ایران

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت که این حمله "یک بار دیگر نشان داد که اسراییل به هیچ یک از قوانین و مقررات حقوق بین الملل و اصول اخلاقی و انسانی احترام نمی گذارد."

کنعانی خواستار اقدام قاطعانه کشورهای مسلمان و آزادیخواه در سراسر جهان برای حمایت از ملت فلسطین و "مبارزات و مقاومت مشروع آنها در برابر اشغالگری" شد.

حزب الله و حوثی‌ها

گروه حزب الله لبنان و حوثی‌های یمن این حمله را یک "قتل عام وحشتناک" توصیف کرده و خواستار خشم جهانی در همبستگی با فلسطینیان شده است.

شورای همکاری خلیج

منشی عمومی شورای همکاری خلیج گفت: "هدف قرار دادن مستقیم پناهگاه‌ها و کمپ‌های آوارگان جنایت جنگی محسوب می‌شود."

کویت

وزارت خارجه کویت از جامعه جهانی و شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست تا برای توقف این جنایات شنیع علیه مردم بی دفاع مداخله کنند و تلاش بیشتری برای توقف خونریزی انجام دهند.

بحرین

بحرین حمله به این مکتب را "به شدت" محکوم کرد. وزارت امور خارجهٔ بحرین در بیانیه‌ای از جامعه بین‌الملل خواسته است تا "مسوولیت‌های خود را برای تامین حفاظت لازم از غیرنظامیان در نوار غزه در برابر حملات جاری اسراییل عملی کنند".

ترکیه

وزارت خارجهٔ ترکین این حمله را "جنایت جدید علیه بشریت" خوانده و گفته است که این حمله "یک بار دیگر" نشان می دهد که بنیامین نتنیاهو، صدراعظم اسراییل "می خواهد مذاکرات آتش بس دایمی را سبوتاژ کند".

در ادامه این بیانیه آمده است: "بازیگران بین‌المللی که اقداماتی برای متوقف کردن اسراییل انجام نمی‌دهند، خود را در این جنایات شریک می‌کنند."

سازمان جهانی صحت

تدروس ادهانوم گبریسوس، رییس سازمان جهانی صحت در شبکهٔ ایکس نگاشته است: " حیرت زده شده ام. چند زن و کودک دیگر قبل از آتش‌بس جان خود را از دست خواهند داد؟ وحشتی که غیرنظامیان در غزه متحمل می‌شوند،‌ باید پایان یابد."

پس از آغاز جنگ میان اسراییل و گروه حماس در غزه که در اکتوبر سال گذشته آغاز شد، بخش اعظم جمعیت ۲.۴ میلیونی غزه از خانه‌های شان آواره شده‌اند و شماری از آنان به ساختمان‌های مکاتب پناه برده‌اند.

نظامیان اسراییل همواره پس از آنکه مکاتب را آماج حمله قرار داده‌اند، به صورت مکرر ادعا کرده که مراکز نظامی را هدف قرار داده است. گروه حماس در گذشته ادعای اسراییل را رد کرده که از مکاتب، شفاخانه‌ها و ساختمان‌های غیرنظامیان به هدف فعالیت‌های نظامی استفاده می‌کند.

جنگ در غزه پس از آن آغاز شد که تندروان حماس به تاریخ هفتم اکتوبر بر اسراییل حمله کرده و به گفتهٔ مقامات اسراییلی حدود ۱۲۰۰ نفر را کشتند و ۲۵۰ نفر دیگر را گروگان گرفتند.

در پی حملۀ حماس، نظامیان اسراییلی در ۱۰ ماه گذشته غزه را آماج حملات پیهم هوایی و زمینی قرار داده است که در نتیجهٔ آن به گفتۀ وزارت صحت غزه که زیر کنترول حماس است بیش از ۳۹هزار فلسطینی، عمدتاً زنان و کودکان، کشته شده اند.

در تهیهٔ این مطلب از گزارش خبرگزاری فرانس پرس استفاده شده است.