یک میزایل حوثی‌ها به منطقه‌ای باز در مرکز اسراییل اصابت کرد و زنگ خطر را به صدا آورد

یک پولیس در حال بررسی محل پرتاب میزاییل

یک میزایل که روز یکشنبه ۱۵ سپتمبر (۲۵ سنبله) توسط شورشیان حوثی پرتاب شده بود، بر یک ساحهٔ باز در مرکز اسراییل اصابت کرد.

اصابت این راکت باعث شد تا زنگ خطر در میدان هوایی بین المللی اسراییل به صدا درآید. اسراییل در واکنش به این حمله گفته است که به آن پاسخ نظامی خواهد داد.

از تلفات و خسارات جدی ناشی از این حمله گزارش نشده است، ولی ویدیوهایی که در رسانه‌های اسراییل منتشر شده، مردم را در حال فرار به سمت پناهگاه‌ها در میدان هوایی بین المللی بن گوریون، نشان می‌داد. مقامات این میدان هوایی گفته‌اند اندکی پس از اصابت این میزایل، این میدان هوایی فعالیت عادی‌اش را از سر گرفت.

اردوی اسراییل گفته است که برای راهگیری این میزاییل، چندین بار از سیستم دفاع هوایی خود استفاده کرد، ولی تا حالا به نتیجه نرسیده است که آیا تلاش‌‌ها برای رهگیری این میزایل موفق شده است یا خیر.

به گفتهٔ اردوی اسراییل، به نظر می‌رسید که میزاییل در هوا متلاشی شده است،‌ اما این واقعه هنوزهم زیر بررسی قرار دارد. اردوی اسراییل همچنین گفته است که صدای انفجارها در ساحه ناشی از رهگیری میزایل پرتاب شده از سوی حوثی‌ها بود.

شورشیان یمنی معروف به حوثی‌ها، از زمان آغاز جنگ غزه بین اسراییل و گروه شبه‌نظامی حماس، به‌ طور مکرر با استفاده از میزایل‌ها و طیاره‌های بی سرنشین بر اسراییل حمله کرده‌اند،‌ ولی تقریباً تمامی این تسلیحات توسط سیستم دفاع هوایی بر فراز بحیرهٔ سرخ خنثا شده‌اند.

وزارت خارجهٔ اسراییل از قول بنیامن نتنیاهو، صدراعظم آن کشور، در یک پیام ایکس به حوثی‌ها هشدار داد و گفت: "ما در نبرد چند جبهه‌ای با محور شرارت جمهوری اسلامی هستیم که به دنبال نابودی ما است. صبح امروز حوثی‌ها میزایل زمین به زمین را از یمن به سمت خاک ما پرتاب کردند. آن‌ها [حوثی‌ها] حتما می‌دانند که هزینه تلاش برای آسیب رساندن به ما بسیار سنگین است.''

در همین حال،‌ جنرال یحیی سریع، یک سخنگوی نظامی حوثی‌ها، گفته که شورشیان این گروه یک میزاییل بالستیک را بر "یک هدف نظامی" در ساحه یافا که بخشی از تل ابیب می‌باشد، پرتاب کردند.

هاشم شرف الدین، سخنگوی اداره حوثی‌ها، نیز گفته است که یمنی‌ها در حالی از میلادی محمد،‌ پیامبر مسلمانان، تجلیل می‌کنند که "اسراییلی ها باید در پناهگاه ها باشند." حزام الاسد، یکی دیگر از مقامات ارشد حوثی، یک پیام تمسخر آمیز را به زبان عبری در شبکه ایکس نشرکرده است.

حوثی‌ها، به صورت مکرر کشتی‌های تجارتی را در بحیرهٔ سرخ هدف حملات قرار می‌دهند. به گفتهٔ شورشیان یمنی، این حملات به حمایت از فلسطینی‌ها در نوار غزه صورت می‌گیرد که در محاصرهٔ اسراییل قرار دارند. اکثر کشتی‌های که در این منطقه آماج حملات حوثی‌ها قرار می‌گیرند،‌ با اسراییل ارتباط ندارند.

شرکت های هوایی بین المللی از زمان آغاز جنگ اسراییل بر ضد حماس در نوار غزه،‌ چندین بار پرواز‌های رفت و برگشت خود را به اسراییل لغو کردند،‌ اقدامی که اقتصاد اسراییل را متاثر کرده است.

ایران از گروه‌های شبه نظامی در منطقه، به شمول گروه حماس، حوثی‌ها و گروه حزب الله در لبنان حمایت می‌کند. گروه حزب الله، قویترین متحد ایران در منطقه است که از زمان آغاز جنگ اسراییل در غزه، تقریبا به طور روزمره با اسراییل به تبادله گلوله پرداخته است. ایران و متحدین اش می‌گویند که آنها در حمایت از فلسطینی‌ها، عمل می‌کنند.

از سوی دیگر، اردوی اسراییل به خبرگزاری فرانس پرس گفته است که روز یکشنبه برگه‌هایی را بر فراز یک روستای مرزی در نزدیکی لبنان پخش کرده و ساکنان این روستا را به ترک منطقه تشویق کرده است.

این نخستین بار است که اسراییل در طول ۱۱ ماه تبادل گلوله با گروه حزب الله، از باشندگان جنوب لبنان خواسته تا این محل شده است.

اردوی اسراییل با نشر اعلامیه‌ای به زبان عربی از باشندگان و مهاجرین مقیم این منطقه که اکثرا سوری‌ها می‌باشند، خواسته که این منطقه را تا عصر روز تخلیه کرده و به شمال لبنان بروند.

در این اعلامیه تاکید شده است که باشندگان نباید تا ختم جنگ به این محل برگردند و "افرادی که در این منطقه پس از وقت تعیین شده، باقی می‌مانند، تروریست محسوب می شوند."

جنگ در غزه، با حمله اسراییل به تاریخ هفتم اکتوبر بر جنوب اسراییل آغاز شد و در منطقه، با حملات ایران و گروه های شورشی حامی آن بر اهداف ایالات متحده و اسراییل، گسترش یافت. این حملات، باعث عملیات نظامی تلافی جویانه از سوی اسراییل و متحدین غربی اش شده است.