خلیلزاد: تصمیم حکومت طالبان در مورد آموزش دختران جاهلانه بوده و موقتی نیست

نمایندهٔ ویژهٔ پیشین ایالات متحده برای مصالحهٔ افغانستان تصمیم اخیر طالبان مبنی بر منع اشتراک زنان و دختران در آزمون‌ کانکور پوهنتون‌های خصوصی را "جاهلانه و غیراخلاقی" خوانده و گفته است که نیت حکومت این گروه در خصوص آغاز دوبارهٔ روند آموزش دختران موقتی نیست.

زلمی خلیلزاد ناوقت روز شنبه ۲۸ جنوری (هشتم دلو) در رشته پیام‌های در تویتر نگاشته است: "این یک تصمیم جاهلانه و دکتاتورانه است. این رنج مردم افغانستان و انزوای بین المللی این کشور را افزایش خواهد داد."

خلیلزاد نگاشته که اکنون واضح شده است که بر خلاف تضمین‌های طالبان، قصدی برای موقت بودن این ممنوعیت وجود ندارد. او افزوده است: "این تصمیم غیر اخلاقی همچنان اشاره می‌کند که تلاش‌های رهبران طالبان که مخالف این ممنوعیت اند، رد شده است."

در تازه‌ترین مورد، روز گذشته وزارت تحصیلات عالی حکومت طالبان به پوهنتون‌های خصوصی دستور داد که تا "امر ثانی" به دختران اجازه ندهند در آزمون کانکور این پوهنتون‌ها اشتراک کنند. این دستور در حالی صادر شده که قرار است پوهنتون‌های خصوصی در افغانستان ماه‌ آینده امتحان کانکور را برگزار کنند.

خلیلزاد گفته است که این تصمیم در مشوره با رهبران کلیدی طالبان صورت نگرفته و اکثریت مردم افغانستان با آن مخالف اند و این تصمیم فاقد مشروعیت مردمی نیز است.

این در حالی است که وزارت تحصیلات عالی طالبان در ماه دسمبر ۲۰۲۲ ادامهٔ تحصیل زنان و دختران را در تمام پوهنتون‌های افغانستان تا "امر ثانی" منع قرار داد. چند روز پس از‌ آن، وزارت اقتصاد طالبان طی نامه‌ای به تاریخ ۲۴ دسمبر ۲۰۲۲ زنان و دختران را از ادامه‌ٔ کار در سازمان‌های غیرحکومتی داخلی و خارجی منع کرد.

طالبان پس از حاکمیت دوباره بر افغانستان در ماه اگست ۲۰۲۱ میلادی، به طور مداوم محدودیت‌هایی را بر زنان و دختران در سراسر کشور اعمال کرده اند. این گروه نه تنها به طور گسترده زنان و دختران را از کار در ادارات حکومتی مانع شده، بلکه آنان را از ادامهٔ کار در سازمان‌های غیرحکومتی نیز منع کرده اند.

وضع محدودیت‌های کار و تحصیل زنان موجب انتقاد‌های شدید بین‌المللی شده است. روز پیش، پال کلومان بکر، شارژدافیر سفارت ناروی برای افغانستان، در دیدار با مقامات حکومت طالبان خواستار اجازۀ دسترسی کامل زنان به آموزش و کار شده بود