زیلینسکی به امریکا رسید تا پلان جنگ خود را به بایدن، هریس و ترمپ ارایه کند

جوبایدن، رییس جمهور ایالات متحده و ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین

ولادمیر زیلینسکی، رییس جمهور اوکراین، روز یکشنبه ۲۲ سپتمبر (اول میزان) به ایالات متحده رسید و قرار است پلان خود را برای پایان جنگ با روسیه که از آن دو و نیم سال سپری می‌شود، ارایه کند.

اما تا حالا هیچ جزییات این پلان زیلینسکی علنی نشده است.

زیلینسکی گفته است که در جریان ملاقات با رییس جمهور امریکا، بایدن نخستین رهبر خارجی خواهد بود که پلان ''کامل'' را خواهد دید و سپس این پلان به سایر رهبران و شرکای کیف ارایه خواهد شد.

رییس جمهور اوکراین در هفته‌های اخیر، از متحدین غربی خود خواسته است که به کیف اجازه بدهند از تسلیحات دور برد غرب در قلمرو روسیه استفاده کند. اما این تلاش‌ها تا حالا نتیجه نداشته است.

انتظار می‌رود زیلینسکی روز پنجشنبه با بایدن ملاقات کند و در جریان این دیدار، تلاش خواهد کرد که رییس جمهور امریکا را متقاعد کند نظرش را در این مورد تغییر بدهد.

رییس جمهور زیلینسکی پس از رسیدن به ایالات متحده از یک فابریکهٔ‌ تولید توپ ۱۵۵ میلی‌متری واقع در ایالت پنسیلوانیا بازدید کرد و از کارگران این فابریکه ابراز قدردانی کرد.

زیلینسکی با نشر پیامی در صفحهٔ اجتماعی ایکس خود تصویرش را هنگام احوال پرسی با کارگران این فابریکه نشر کرده و گفته است که "در جاهایی مانند این است که واقعاً می‌توانید احساس کنید که جهان دموکراتیک می‌تواند پیروز شود."زیلینسکی قرار است به نیویارک و سپس به واشنگتن‌ دی‌سی سفر کند.

رییس جمهور اوکراین گفته است که هفته‌های پیشرو مشخص خواهد کرد که جنگ با روسیه که هزاران کشته برجا گذاشته است، چگونه پایان خواهد یافت.

زیلینسکی بدون ذکر نام کدام کشور مشخص گفت:‌ "حالا مشخص می‌شود که میراث نسل کنونی رهبران دولت‌ها چه خواهد بود. کسانی که در بالاترین کرسی‌ها قرار دارند."

زیلینسکی قبل از سفرش به امریکا گفت که ایالات متحده و بریتانیا به دلیل احتمال گسترش جنگ، به کیف اجازه نداده‌ اند که از سلاح‌های دور برد آنان در قلمرو روسیه استفاده شود،‌ اما تاکید کرد که به تلاش‌های خود ادامه می‌دهد.

رییس جمهور اوکراین گفت: "ما در تاریخ روابط خود با بایدن تصمیم‌هایی گرفتیم که گفتگو‌های بسیار جالب و دشوار بود... اما او[ رییس جمهور] بعداَ نظرش را تغییر داد."

مسکو هشدار داده است که اگر کشور‌های غربی در راس ایالات متحده اجازهٔ استفاده از تسلیحات دور برد به قلمرو روسیه را بدهد، کشور‌های عضو ناتو مستقیماً با روسیه در جنگ خواهند بود.

کرملین به تاریخ ۱۷ سپتمبر اعلام کرد که در پاسخ به افزایش "تهدیدات" در سرحدات این کشور، تصمیم گرفته است تا تعداد نیروهای مسلح فعال خود را به ۱.۵ میلیون نفر افزایش دهد.

بر اساس گزارش رسانه‌های روسی، ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه فرمانی را به تاریخ ۱۶ سپتمبر امضا کرد که بر اساس آن، شمار نیروهای فعال اردوی آن کشور با اضافه شدن ۱۸۰ هزار سرباز، به ۱.۵ میلیون نفر می‌رسد. این تصمیم، اردوی روسیه را از نظر تعداد نیروهای فعال، پس از چین، به دومین اردوی بزرگ جهان تبدیل خواهد کرد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، در گفتگو با خبرنگاران گفت: "این تصمیم به دلیل تعداد زیاد تهدیدات است که در امتداد سرحدات ما وجود دارد."

این سومین بار است که ولادیمیر پوتین از زمان آغاز جنگ اوکراین در سال ۲۰۲۲، دستور افزایش نیروهای نظامی را صادر می‌کند. در حال حاضر، تقریباً ۷۰۰ هزار سرباز روسی در جنگ اوکراین حضور دارند.

یکی از مشاوران نزدیک بایدن در ماه جاری میلادی به گفت که رییس جمهورامریکا در زمان قیمانده خود در قصر سفید تلاش می‌کند تا اوکراین در بهترین موقعیت برتری خود در مقابل روسیه قرار بگیرد.

در تهیهٔ این گزارش از خبرگزاری فرانس پرس استفاده شده است.