لینک های دسترسی

Breaking News

رئیس جمهور غنی دهلیز هوایی افغانستان – هند را افتتاح کرد


توافقنامه ایجاد دهلیز هوایی میان افغانستان و هند برای دو سال اعتبار دارد
توافقنامه ایجاد دهلیز هوایی میان افغانستان و هند برای دو سال اعتبار دارد

با افتتاح کریدور هوایی افغانستان – هند، نخستین محموله تجارتی ۶۰ تنی تاجران افغان به ارزش پنج میلیون دالر امروز از کابل به هند فرستاده شد.

توافقنامه ایجاد این دهلیز روز چهارشنبه یازدهم جوزا میان اتاق تجارت و صنایع افغانستان و شرکت هوایی آریانا امضا شده بود؛ اما امروز رسماً از سوی رئیس جمهور غنی افتتاح شد.

رئیس جمهور افغانستان در سخنرانی خود گفت که با مسدودشدن مسیر تجارتی تورخم و چمن به روی صادرات میوه تازه افغانستان، این کشور در پی بدیل این مسیرها بود و با ایجاد این دهلیز هوایی میان افغانستان و هند، نگرانی‌ها در این زمینه رفع شده است.

بر اساس توافقنات صورت گرفته، تاجران افغان می‌توانند اموال تجارتی خود به ویژه میوه های تازه و خشک را در بدل پرداخت کرایه ترانسپورت زمینی از طریق کارگوی هوایی از کابل به دهلی جدید و از کندهار به شهر امرتسر هند انتقال بدهند.

او با اشاره به ایجاد این سهولت خطاب به تاجران افغان گفت "ترانزیت مشکلی بود که ما همیشه مواجه بودیم، امید است نه تنها این (ایجاد کارگوی هوایی) بلکه آن اقداماتی که شده و خواهد شد، به شما این اطمینان را بدهد که زمین بایر را بایر نگذارید، اجازه ندهید که تولید افغانستان ضایع شود، به هر کدام آن یک سرمایه عظیم نهفته است، اما در بخش زراعت ثبات نهفته است".

از سوی دیگر، صدیق‌الله مجددی، مسؤول پروژۀ دهلیز هوایی افغانستان – هند گفت که این دهلیز به منظور افزایش میزان تجارت میان دو کشور و دورزدن آن موانعی که سد راه تجارت زمینی افغانستان به سایر کشورها شده، ایجاد شده است.

در حال حاضر بر اساس ارقام رسمی، میزان تجارت میان افغانستان و هندوستان سالانه به حدود ۵۰۰ میلیون دالر می‌رسد و دولت افغانستان می‌خواهد که این رقم افزایش یابد.

آقای مجددی، با اشاره به اولین پرواز دهلیز هوایی میان کابل – دهلی جدید، گفت "در این پرواز حدود ۶۰ تن، محصولات زراعتی که شامل نباتات طبی می‌شود و ارزش مجموعی آن در حدود ۵ میلیون دالر می‌باشد، کابل را ترک و وارد بازارهای هندوستان خواهد شد".

به گفتۀ مقام‌ها، قرار است که پرواز بعدی از طریق دهلیز هوایی از کندهار صورت بگیرد که در آن به ارزش حدود دو میلیون دالر ۴۰ تن میوه خشک را به هندوستان منتقل خواهد ساخت.

تاجران افغان برای انتقال اموال تجارتی شان در هر کیلو ۲۰ سنت کرایه می‌پردازند. توافقنامه ایجاد دهلیز هوایی برای دو سال اعتبار دارد و دولت افغانستان بیش از ۷۰ فیصد کرایه انتقال اموال صادراتی را برای تاجران، سب سایدی در نظر گرفته است.

XS
SM
MD
LG