لینک های دسترسی

Breaking News

درانی: مسله افغانستان بیشتر از سه جنگ با هند، به پاکستان خسارت وارد کرده است


آصف درانی، نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان می‌گوید که در چهار دهه اخیر، مسله افغانستان، از رهگذر تلفات جانی و خسارات مالی بیشتر از سه جنگ با هند، به پاکستان آسیب وارد کرده است.

آصف درانی، روز چهارشنبه ۲۴ اپریل (پنجم ثور) در نشست موسسه مطالعات استراتژیک (ISSI) و موسسه فردریش ایبرت (FES) آلمان تحت عنوان "ظهور پاکستان از منظر جیوپولیتیک" گفت که در دو دهۀ اخیر ۸۰هزار پاکستانی در جنگ با تروریزم جان باخته اند.

به گزارش روزنامه انگلیسی زبان دان، درانی گفت: "پس از خروج نیروهای ناتو از افغانستان، این امید وجود داشت که صلح در افغانستان به صلح در منطقه منجر شود، اما چنین انتظاراتی کوتاه مدت بود."

به گفتۀ درانی، حملات تحریک طالبان پاکستان در مناطق مرزی پاکستان ۶۵ درصد و حملات انتحاری این گروه نیز ۵۰۰ درصد افزایش یافته است.

او با اشاره به افزایش حملات تحریک طالبان پاکستانی در پاکستان گفت: "در حالی که استفاده از خاک افغانستان توسط این گروه نگرانی جدی برای پاکستان است، یکی دیگر از جنبه‌های نگرانی در این زمینه [این است] که افغان‌ها در آن مشارکت دارند."

نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان گفت که کشورش پس از تهاجم نیروهای اتحاد جماهیر شوروی پیشین به افغانستان، آسیب های زیادی دیده است.

به گفتۀ درانی پس از حملات ۱۱ سپتمبر ۲۰۰۱، نظم بین‌المللی بر پاکستان تاثیر منفی گذاشته است، به شمول هشت‌هزار نظامی، ۸۰هزار غیرنظامی کشته شده و تخمین زده می‌شود که این کشور ۱۵۰ میلیارد دالر خساره را متحمل شده است.

صفی‌الله دلاور، دپلومات پیشین افغان در واشنگتن در پاسخ به اظهارات درانی به بخش دیوه صدای امریکا گفت که پاکستان همیشه از رهگذر مسله افغانستان و مشکلات افغان‌ها پول جامعه جهانی را به دست آورده است.

او گفت: "پاکستان میلیاردها دالر از امریکا و سازمان‌های بین‌المللی به نام جهاد افغانستان، تدارکات نظامی ناتو از طریق خاک خود و مهاجرین افغان به دست آورده است، اما همین پاکستان تروریستان را در برابر نظام‌های جمهوری افغانستان آموزش داده، پناه داده و آنها را به جنگ فرستاد تا نظام جمهوری را در کابل سرنگون کردند."

با این حال، سخنرانان در نشست "ظهور پاکستان از منظر جیوپولیتیک" در اسلام‌آباد از حکومت پاکستان خواستند تا رویکرد فعالانه روی دست گیرد و یک استراتیژی جامع برای بررسی موضوع افغانستان تهیه کند.

همچنان این سخنرانان به ضرورت گفتگوی منطقه‌ای، مدیریت مرزها با افغانستان و همکاری در زمینه مسایل مربوط به مهاجرین و مدیریت این موضوعات اشاره کردند.

گروه

XS
SM
MD
LG