لینک های دسترسی

Breaking News

اتحادیه اروپا برای حمایت از عودت‌کنندگان افغان ۱۷ میلیون یورو کمک می‌کند


اتحادیه اروپا توافقنامه‌ای به ارزش ۱۷ میلیون یورو با سازمان بین‌المللی مهاجرت امضا کرد که هدف آن بهبود دسترسی به خدمات اساسی، افزایش فرصت‌های اقتصادی و حمایت از افغان‌های در حال حرکت و جوامع میزبان آنها در افغانستان است.

اتحادیه اروپا روز پنجشنبه ۲۵ اپریل (ششم ثور) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که تمرکز اساسی این توافقنامه بر نیازهای زنان و دختران افغان خواهد بود.

بر اساس اعلامیه، این کمک اتحادیه اروپا به سازمان بین‌المللی مهاجرت این امکان را می‌دهد تا راه‌‌های حل بادوام را برای کسانی که بیشتر نیاز دارند، ارایه کند و به چالش‌هایی که عودت‌کنندگان افغان با آن‌ها روبرو اند، رسیدگی کند.

اتحادیه اروپا گفته است: "سازمان بین‌المللی مهاجرت برای ارایه خدمات یکپارچه از جمله مراقبت‌های بهداشتی، کمک‌های قانونی، آموزش حرفه‌ای و تعلیم، مراکز منابع اجتماعی را در زمینه‌های بازگشت ایجاد خواهد کرد".

به گفتۀ اتحادیه اروپا، زنان و کودکانی اکثریت عودت‌کنندگان را تشکیل می‌دهد و بیشتر آسیب‌پذیر هستند، اما با این کمک مالی برای شان محیطی فراهم خواهد شد که ایمنی، حقوق و دسترسی آنها به خدمات ضروری تضمین شود.

پیتریس اوستوبس، یکی از مسوولان بخش شرق میانه و آسیا در بخش همکاری‌های بین‌المللی کمیسیون اروپا، هنگام امضای این تفاهمنامه در یکی از مراکز ترانزیت سازمان بین‌المللی مهاجرت در هرات گفته است: "من از سختی‌هایی که عودت‌کنندگان هنگام اخراج به افغانستان با آن روبرو هستند، متاثر شدم".

به گفتۀ اوستوبس، در کشوری که از فقر و تغییرات اقلیمی رنج می‌برد، و در شهری که شاهد زلزله‌های ویرانگر بوده است، چنین وضعیتی "واقعاً بحران بر سر بحران است".

رافایلا یودیچه، شارژدافیر اتحادیه اروپا برای افغانستان با اشاره به اینکه همبستگی مردم افغانستان با عودت‌کنندگان الهام‌بخش است، گفته که باید اطمینان حاصل شود تا جوامعی که میزبان عودت‌کنندگان استند، حمایت و کمک می‌شوند.

یودیچه افزوده است: "مشارکت با سازمان بین‌المللی مهاجرت، دسترسی به خدمات ضروری را تضمین می‌کند و عودت‌کنندگان افغان و جوامع میزبان آنها را محافظت می‌کند. از آنجایی که زنان و دختران می‌توانند به طور خاص تحت تاثیر قرار گیرند، ما مطمین می‌شویم که همه اعضای جامعه می توانند از آن [کمک‌ها] بهره ببرند".

این در حالی است که بر اساس آمار اتحادیه اروپا از جنوری ۲۰۲۳ تا اپریل ۲۰۲۴ ، بیش از ۱.۵ میلیون افغان از پاکستان و ایران به کشورشان بازگشته اند و در شرایط اقتصادی کنونی و کمبود کمک‌ها، سبب وضعیت اضطراری بشردوستانه در گذرگاه‌های مرزی و منجر به بحران در جوامع میزبان شده است.

اتحادیه اروپا گفته است که آمار بلند عودت‌کنندگان، خطر افزایش کمبود بیش از حد منابع اندک موجود را به دنبال دارد.

در این حال، ماریا مویتا، رییس سازمان بین‌المللی مهاجرت در افغانستان، همکاری مستمر اتحادیه اروپا را در توانمندی این سازمان جهت دسترسی به صدها هزار عودت‌کننده افغان و سایر جوامع آسیب‌پذیر حیاتی خوانده است.

او گفته است: "به لطف این تعهد مجدد، ما قادر خواهیم بود بر روی چالش‌های عظیم در زمینه بازگشت تمرکز کنیم و به ادغام مجدد، انسجام اجتماعی و راه‌های حل بلندمدت برای آن جوامع کمک کنیم".

این کمک اتحادیه اروپا در حالی برای سازمان بین‌المللی مهاجرت در افغانستان صورت می‌گیرد که پیش از این، کنسرسیوم نهادهای امدادرسان در مرز افغانستان و پاکستان گفته بودند که ممکن است تا جولای سال روان میلادی صدها هزار عودت‌کنندۀ افغان از پاکستان، در نقاط مرزی به کمک‌های بشری نیاز داشته باشند.

این کنسرسیوم به تاریخ ۱۴ اپریل (۲۶ حمل) با نشر گزارشی گفت که ۷۲۰هزار مهاجر فاقد مدرک و ۵۰هزار دارندۀ کارت (POR) شامل این نیازمندان خواهند بود.

گروه

XS
SM
MD
LG