لینک های دسترسی

Breaking News

مقامات ایالات متحده از حمله میزاییلی اسراییل بر ایران خبر داده اند؛ تهران رد کرد


همزمان با شنیدن صدای چندین انفجار صبح وقت جمعه ۱۹ اپریل (۳۱ حمل) در ولایت اصفهان،‌ رسانه‌‌های امریکایی از قول مقامات امریکایی گزارش داده اند که اسراییل بر ایران حمله میزاییلی کرده است.

بخش ایران صدای امریکا به استناد رسانه‌های ایرانی گزارش داده است صبح جمعه به وقت محل صدای چندین انفجار در شهر اصفهان شنیده شده است.

یک مقام ارشد ایالات متحده به خبرنگار تلویزیون ای‌بی‌سی گفته که اسراییل با میزایل به سایتی در ایران حمله کرده است. این مقام اشاره‌ای به زمان و مکان اصابت میزایل نکرده است.

تلویزیون سی‌ان‌ان نیز به استناد فارس،‌ خبرگزاری نیمه رسمی ایران، گزارش داده است که صدای سه انفجار در نزدیکی یک پایگاه نظامی اصابت کرده است. بر اساس این گزارش، جت‌های ایران دراین پایگاه نظامی واقع در شهر شمال‌غربی اصفهان موقعیت دارد.

در کنار سایر رسانه‌های ایالات متحده،‌ تلویزیون سی‌بی‌اس امریکا نیز از قول مقامات این کشور در مورد انفجار‌ها در اصفهان گزارش داده است. اما قصر سفید تا حالا در مورد تبصره نکرده است. یک مقام وزارت دفاع امریکا نیز در پاسخ به سوال خبرگزاری فرانس پرس گفته است که ''در حالی حاضر ما چیزی برای گفتن نداریم."

پس از شنیدن صدای انفجار، یک مقام ایران گفت که چندین طیاره بی سرنشین (درون) سقوط داده شده است، اما گفته است که ''تا حالا هیچ حمله میزایلی'' بر آن کشور صورت نگرفته است.

حسین دلیریان،‌ سخنگوی مرکز ملی فضای مجازی، در صفحه ایکس خود نوشته است:‌ ''تا این لحظه، هیچ حمله هوایی از بیرون مرزها به اصفهان یا نقاط دیگر کشور نشده است و صرفا تلاش ناکام و حقیرانه‌ای با به پرواز درآوردن کوادکوپتر (یک نوع درون) داشته‌اند که کوادکوپترها هم ساقط شده‌اند.''

دلیریان در پیام جداگانه ایکس گزارش رسانه‌های امریکایی را رد کرده که اسراییل به ایران حمله کرده است.

او در رسانه اجتماعی ایکس نوشته است:‌ ''بنظر می‌رسد که رسانه‌های امریکایی خواب دیده‌اند که اسراییل به ایران حمله کرده است؛ وگرنه حمله ناکام با چند کوادکوپتر که نهایتا همین چند ریزپرنده هم سرنگون شدند، در هیچ‌کجای جهان حمله محسوب نمی‌شود."

ایرنا، خبرگزاری رسمی ایران، گزارش داده است که حوالی ساعت ۰۴:۰۰ صبح جمعه به وقت محل، دفاع هوایی ''پایگاه هشتم شکاری اصفهان برای رهگیری به کار افتاد و صدای دفاع هوایی از سمت شمال شرق اصفهان بگوش رسید.''

پایگاه هشتم شکاری نیروی هوایی اردوی ایران در نزدیکی میدان هوایی اصفهان و در کنار منطقه قهجاورستان موقعیت دارد. ایرنا همچنین گزارش داده است که سیستم دفاع هوایی ایران در چندین شهر فعال شده است.

خبرگزاری فرانس پرس پس از صدای انفجار‌ها به استناد خبرگزاری تسنیم ایران گزارش داده است که تاسیسات هسته‌ای شهر اصفهان ''کاملا امن'' است.

تسنیم از قول منابع ''موثق'' گزارش داده است که'' تاسیسات هسته‌ای ولایت اصفهان کاملا امن است.''

در همین حال، نظامیان اسراییل به خبرگزاری فرانس پرس در مورد انفجار‌ها در ولایت اصفهان گفته اند که ''ما در حالی حاضر نظری نداریم."

اسراییل همچنین با نشر اعلامیه‌ای گفته است که صدای زنگ خطر در شمال اسراییل واقع در امتداد مرز لبنان به صدا در آمده است.

به گزارش خبرگزاری مهر ایران، پروازهای تهران، اصفهان، شیراز و میدان‌های هوایی مناطق غرب، شمال غرب و جنوب غرب آن کشور تعلیق شده است.

همزمان با این،‌ روزنامه بیت المقدس پست اسراییل به استناد گزارش‌های رسیده از سوریه اعلام گزارش که مواضع اردوی سوریه در ولایت‌های سویدا و درعا در جنوب آن کشور هدف حملات هوایی قرار گرفته است.

خبرنگار المیادین در بغداد، پایتخت عراق،‌ نیز گزارش داد که صدای انفجاری در منطقه امام در ولایت بابل واقع در جنوب آن کشور شنیده شد، اما علت آن هنوز مشخص نشده است.

صدای این انفجار‌ها چهار روز پس از آن صورت گرفت که ایران در واکنش به حمله بر قونسلگری ایران در سوریه، ایران در یک اقدام بی سابقه شنبه شب گذشته صد‌ها راکت و طیارۀ بی‌سرنشین تهاجمی را بر اسراییل پرتاب کرد، اما به گفته مقامات اسراییل، ۹۹ درصد این راکت‌ها و طیاره‌های بی‌سرنشین قبل از رسیدن به هدف در هوا منهدم شدند.

تهران گفته است که حملات شنبه گذشته در انتقامجویی از حملهٔ اسراییل بر قنسولگری این کشور در دمشق، پایتخت سوریه، انجام شد که در آن هفت عضو سپاه پاسداران ایران، از جمله محمدرضا زاهدی، فرمانده ارشد نیروی قدس و معاونش، کشته شدند. اما اسراییل مسوولیت آن حمله را بر عهده نگرفته است.

بخشی از این گزارش از خبرگزاری فرانس پرس گرفته شده است.

گروه

XS
SM
MD
LG