لینک های دسترسی

Breaking News

داعش توره بوره ننگرهار را تصرف کرد


گفته می‌شود که داعش دیشب بر توره بوره مسلط شده است
گفته می‌شود که داعش دیشب بر توره بوره مسلط شده است

مقام‌های محلی در ولایت ننگرهار می‌گویند که گروه داعش دیشب منطقه ستراتیژیک توره بوره را در ولسوالی پچیرواگام تصرف کردند و حملات خود را به استقامت مقر ولسوالی پچیرواگام آغاز کرده اند.

یک مقام محلی که نخواست نامش فاش شود، به صدای امریکا گفت که جنگجویان داعش دیشب بعد از یک درگیری کاملاً شدید با افراد ملکی و طالبان مسلح، به غارهای توره بوره دست یافتند.

این منبع افزود که داعش طالبان مسلح را از ساحه عقب رانده و از هر دو جانب ده‌ها تن کشته شده اند.

منبع علاوه کرد، داعش پس از تصرف توره بوره، مسیر جنگ خود را به سوی مقر ولسوالی انتخاب کرده و با نیروهای امنیتی افغان به درگیری پرداخته اند.

در همین حال، حاجی حضرت علی، نمایندۀ مردم ننگرهار در ولسی جرگه امروز گفت که یک هزار جنگجوی داعش، به چپرهار وارد شده و توره بوره را تصرف کرده اند.

حاجی ظاهر قدیر، دیگر نمایندۀ ننگرهار نیز با تأیید این خبر، ادعا کرد که نیروهای امنیتی افغان، قدم به قدم، پوسته‌های امنیتی را به داعش رها می‌کنند.

او گفت که باید هیأتی از شورای ملی افغانستان، ایجاد شود و روی این موضوع - که داعش را در ننگرهار چه کسانی حمایت می‌کنند؟ - تحقیق کند.

از سوی دیگر، الله‌گل مجاهد، یکی دیگر از اعضای ولسی جرگه، تسلط داعش بر توره بوره را تهدید بزرگ برای شرق افغانستان خواند و افزود "مسأله توره بوره را ساده نگیرید".

وکلای ننگرهار و کنر ادعا کردند که شمار افراد داعش با گذشت هر روز، افزایش می‌یابد و اکنون سربازگیری‌های جدید این گروه نیز در ولایات حوزه شرقی، به شدت ادامه دارد.

به پیشنهاد وکلای ولایات شرقی و حمایت دیگر ولایت‌ها رئیس مجلس، به کمیسیون امنیت داخلی و دفاعی وظیفه سپرد که یک هیأت را جهت معلوم‌کردن این حقیقت - که تمویل گروه داعش، از کجا صورت می‌گیرد در تجهیز و تمویل این گروه چه کسی نقش دارد و چه اسناد و شواهد در منطقه وجود دارد؟ - به ولایت ننگرهار بفرستد.

مردم محل، قبل از این خواستار اقدامات عاجل در برابر داعش درپچیرواگام شده بودند؛ ولی دولت گام‌های لازم را نبرداشته بود.

شریف‌الله یکی از قومندانان پولیس محلی در پچیرواگام به صدای امریکا گفت که در حدود ۲۰۰۰ فامیل از پچیرواگام به خصوص منطقه توره بوره به ساحات دیگر آواره شده اند.

او علاوه کرد "برادر، دیشب زنان و اطفال در نصف شب گریه می‌کردند و پابرهنه از توره بورهبیرون شدند، من همین اکنون هم می‌بینم یک بیست زن و طفل می‌دوند می‌گریزند، بس ظلم است، ظلم است".

عطاالله خوگیانی سخنگوی والی ننگرهار وضعیت امنیتی در منطقه توره بوره را نگران کننده و جدی خواند؛ اما در مورد دست‌یافتن داعش به توره بوره چیزی نگفت.

مدت ده روز قبل در حدود صد عضو داعش، در دامنه سفید کوه در مربوطات ولسوالی پچیرواگام مستقر شدند و با طالبان مسلح و افراد ملکی درگیری را آغاز کردند.

نیروهای امنیتی افغان تا دیشب در برابر داعش در پچیرواگام هیچ اقدامی نکرده بودند.

توره بوره یکی از مناطق ستراتیژیک نظامی در ننگرهار است که در جنگ در برابر شوروی سابق، مجاهدین از آن استفاده می‌کردند و سپس از تونل‌های بزرگ آن گروه القاعده به شکل پناهگاه‌های خود در افغانستان استفاده می‌کردند.

  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG