لینک های دسترسی

Breaking News

مجلس سنای کانگرس ایالات متحده طرح 'واگذاری یا انسداد' تیک‌تاک را تصویب کرد


مجلس سنای کانگرس ایالات متحده، روز سه شنبه، ۲۳ اپریل (چهارم ثور)، طرحی را تصویب کرد که بر اساس، اگر مالک شرکت تکنالوژی چینی بایت دانس، بین نه ماه الی یک سال دیگر تیک‌تاک را به امریکا واگذار نکند، این شبکۀ اجتماعی در ایالات متحده مسدود خواهد شد.

این طرح به دلیل نگرانی قانونگذاران امریکایی در مورد اینکه چین می‌تواند از طریق تیک‌تاک به معلومات شخصی کاربران امریکایی دسترسی پیدا کند و یا بر آنها نظارت کند، پیشکش شده است.

مجلس نمایندگان کانگرس ایالات متحده روز سه شنبه این طرح را تصویب کرد و قرار است، جو بایدن، رییس جمهور امریکا، روز چهارشنبه آنرا توشیح کند.

سناتور مارکو روبیو، عضو ارشد جمهوریخواه در کمیتۀ استخبارات مجلس سنای کانگرس امریکا، گفت که ایالات متحده برای سال‌ها به این رسانه محبوب که توسط حزب کمونست چین کنترول می‌شود، اجازه فعالیت در امریکا را داد که به گفتۀ وی "به طور خطرناکی کوته بینانه" بود.

روبیو گفت که بر اساس طرح جدید، "مالک چینی این اپ، باید آن را بفروشد" که اقدام خوبی برای امریکا خواهد بود.

وزارت خارجه چین، روز چهارشنبه ۲۴ اپریل (پنجم ثور)، پس از این اقدام مجلس سنای کانگرس ایالات متحده، به واکنش خود به تصویب این طرح از سوی مجلس نمایندگان کانگرس امریکا اشاره کرد.

وزارت خارجه چین، در واکنش به تصویب این طرح از سوی مجلس نمایندگان کانگرس امریکا گفته بود که ایالات متحده "هیچ ثبوتی نیافته است که نشان دهد که تیک‌تاک تهدیدی به امنیت ملی ایالات متحده است، اما هرگز از دنبال کردن تیک‌تاک دست بر نداشت".

جدال برای مسدود کردن تیک‌تاک در ایالات متحده که کم و بیش ۱۷۰میلیون کاربر امریکایی دارد، یکی از موارد مناقشه میان واشنگتن و بیجینگ در فضای انترنت و امور تکنالوژی به شمار می‌رود.

هفتۀ گذشته شرکت اپل گفت که بیجینگ به بهانۀ نگرانی‌های امنیت ملی، دستور حذف اپلکیشن‌های میتا، وتساپ و ترید را از فروشگاه اپ در چین صادر کرد.

اتحادیه آزادی‌های مدنی امریکا گفته است که ممنوعیت و یا الزام واگذاری تیک تاک، "یک موضع جهانی هشداردهنده را روی کنترول بیش از حد حکومت بر رسانه‌های اجتماعی ایجاد خواهد کرد و اگر ایالات متحده اکنون این رسانه خارجی را ممنوع سازد، این باعث اقدامات مشابه توسط دیگر کشور ها نیز خواهد شد".

رسانه تیک‌تاک، در واکنش به این تصمیم ایالات متحده، در یک ایمیل به رویترز ابراز داشت که این شبکۀ اجتماعی هرگز معلومات کاربران امریکایی را با حکومت چین، شریک نکرده است. این رسانۀ اجتماعی از کارمندان اش خواست تا سریعاً برای تعلیق این طرح، به محکمه عارض شوند و آنرا " آغاز و نه ختم یک پروسه طویل" خواند.

ران وایدن، سناتور دموکرات امریکایی، ابراز نگرانی کرده است که تصویب طرح "واگذاری یا انسداد" صلاحیت گسترده‌ای ایجاد می‌کند که به گفتۀ وی حکومت‌های آینده می‌تواند با سواستفاده از آن از حق آزادی بیان که در قانون اساسی امریکا مسجل است، تخطی کند.

سناتور اید مارکی، از حزب دموکرات، می‌گوید که فروش شرکت بایت دانس، تا اوایل سال ۲۰۲۵ دشوار است و اضافه کرد که فروش این شرکت، یکی از پیچیده ترین و گران ترین مراوده ها در تاریخ خواهد بود.

انتظار می‌رود که قانون "واگذاری یا انسداد" تیک‌تاک به یکی از مباحث داغ در مناظرات و کمپاین‌های انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ ایالات متحده مبدل شود.

گروه

XS
SM
MD
LG