لینک های دسترسی

Breaking News

روز جهانی ملاریا؛ واکسین‌های جدید برای نجات صدها هزار نفر امید بخشیده است


بیست و پنجم اپریل روز جهانی ملاریا است، بیماریی که سالانه نزدیک به ۲۵۰ میلیون نفر در سرتاسر جهان به آن مبتلا شده و بیش از ۶۰۰هزار نفر در اثر ابتلا به آن جان می‌بازند، اما تولید دو واکسین جدید ملاریا، امیدواری را برای نجات مبتلایان این بیماری از مرگ افزایش بخشیده است.

داکتر دیوید والتن، هماهنگ کننده جهانی ملاریا در حکومت ایالات متحده، در مصاحبهٔ اخیرش گفت: "از رهگذر پیشرفت‌های جدید، فکر می‌کنم، هیجان‌انگیزترین چیز، دو واکسین جدید ضد ملاریا است. این واکسین‌ها از قبل برای ایجاد معافیت بر بیش از دو میلیون کودک در مالاوی، کینیا و گانا استفاده شده‌اند و موفقیت آن به کلی باورنکردنی بوده است."

دانشمندانی که واکسین جدید ملاریا را تولید کرده اند، ضمن تاکید بر موثریت آن گفته اند که واکسین یاد شده ممکن مرگ و میر ناشی از ملاریا را تا سال ۲۰۳۰ میلادی حدود ۷۰ درصد کاهش دهد.

ادرین هیل، استاد پوهنتون آکسفورد و دست اندرکار تولید یکی از واکسین‌های ملاریا، پیشرفت‌های جدید را "واقعاً هیجان برانگیز" خواند. او گفت: "از یک قرن به اینسو بشر در تلاش ساختن واکسین‌های ملاریا بود. حدود ۱۴۰ نوع مختلف واکسین ملاریا آزمایش شده است. فکر می‌کنم که این یافته‌ها بهترین اطلاعات در مورد واکسین ملاریا تا عصر حاضر است."

بیش از ۴۰ میلیون کودک معروض به خطر شدید و متوسط ابتلا به بیماری ملاریا در کشورهای جنوب صحرای افریقا زندگی می‌کنند؛ جاییکه در هر ۷۵ ثانیه یک کودک زیر سن پنج سال در اثر ابتلا به ملاریا جان می‌دهد. سازمان جهانی صحت گزارش داده است که کم و بیش ۸۰درصد قربانیان ابتلا به ملاریا را کودکان زیر سن پنج‌سال تشکیل می‌دهند.

سازمان جهانی صحت روز پنجشنبه ۲۵ اپریل ۲۰۲۴ به مناسبت روز جهانی ملاریا گفت که واقعات این بیماری در افغانستان در یک سال گذشته ۳۰درصد افزایش یافته است. بر بنیاد آمار این سازمان در سال ۲۰۲۳ نزدیک به ۱۸۱هزار واقعۀ ملاریا در افغانستان ثبت شده است که نصف این موارد تنها در ولایت ننگرهار بوده است.

در حال حاضر، ایالات متحده بزرگترین تمویل کنندۀ برنامه‌های مجادله در برابر ملاریا در سرتاسر جهان است، اما دانشمندانی که در زمینۀ تولید واکسین ملاریا کار می‌کنند، از سایر کشورهای ثروتمند جهان خواسته اند که برنامۀ کنترول ملاریا و تولید واکسین این بیماری را تمویل کنند.

ملاریا بیماری پرازیتی کشنده اما قابل پیشگیری و درمان است که بر اساس آمار سازمان جهانی صحت در ۸۵ کشور جهان شیوع دارد، اما بیشترین واقعات آن در کشورهای افریقایی ثبت می‌شود.

سازمان جهانی صحت گزارش داده است که در سال ۲۰۲۲ حدود ۹۴ درصد از ۲۳۳ میلیون مورد ابتلا به ملاریا و ۹۵درصد مرگ ناشی از این بیماری (حدود ۵۸۰هزار مورد مرگ) در افریقا ثبت شده بود.

انستیتیوت سیروم هند که بزرگترین تولیدکنندۀ واکسین در جهان است، توافق کرده است که سالانه ۲۰۰ میلیون دوز واکسین ملاریا را تولید کند.

گروه

XS
SM
MD
LG