لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان آب بند کمال خان را دوباره رها کرده اند – مقام ایرانی


مقام‌های ایرانی از آزادسازی آب بند کمال خان در ولایت نیمروز خبر داده و می‌گویند که در حال حاضر این آب وارد ولایت سیستان و بلوچستان آن کشور شده است.

حسن کاظمی قمی، نماینده ویژۀ ایران در امور افغانستان در تویتر نگاشته است که پس از رها شدن آب بند کمال خان توسط طالبان، آب روز شنبه ششم اگست (۱۵ اسد) به ولایات مرزی ایران رسیده است.

او افزوده است: "با تعامل مستمر دپلوماتیک و بهره‌گیری از ظرفیت دپلوماسی عمومی و هماهنگی میان‌ دستگاهی در سطح ملی،...آب رهاسازی شده از سمت افغانستان وارد چاه‌نیمه‌های سیستان شد."

آقای قمی اضافه کرده است که رایزنی‌ها با مقام‌های طالبان دربارۀ "تثبیت جریان پایدار آب" از دریای هیرمند (هلمند) به آن کشور جریان دارد.

مقام‌های طالبان تا کنون دربارۀ رهایی آب بند کمال خان به سمت ایران ابراز نظر نکرده اند. برخی از باشندگان ولایت نیمروز نیز گفته اند که دریچه‌های بند کمال خان از روز گذشته به این‌سو باز شده و در حال حاضر، آب این بند به سمت ایران جریان دارد.

پس از مسلط شدن طالبان بر افغانستان، مقام‌های ایرانی و این گروه چندین بار دربارۀ حقابۀ ایران از دریای هلمندگفتگو کرده و طالبان متعهد شدند که آنان بر تطبیق معاهدۀ سال ۱۳۵۱ خورشیدی میان افغانستان و ایران در مورد حقابۀ ایران از دریای هلمند موافقت کامل دارند.

در جریان حدود یک سال گذشته، این دومین‌بار است که طالبان دریچه‌های بند کمال خان را باز کرده و آب آن را به سمت ایران رها کرده اند.

اختر محمد نصرت، سخنگوی وزارت انرژی و آب حکومت طالبان به تاریخ ۱۹ جنوری (۲۹ جدی) با فرستادن ویدیویی به خبرنگاران گفت که آب بند کمال خان پس از درخواست مکرر باشندگان ولایت نیمروز، به ویژه کشاورزان آزاد شده است.

اما برخی از رسانه‌های ایرانی گفته بودند که دریچه‌های این بند از سوی طالبان باز شده و با ادامۀ آزادسازی آب، حقابۀ ایران از دریای هلمند به صورت کامل تامین خواهد شد.

اخیراً وزارت خارجۀ ایران گفت که حسین میر عبداللهیان، وزیر خارجۀ آن کشور در یک مکالمۀ تلیفونی با امیر خان مقتی، سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان بر عملی‌شدن تعهدات این گروه دربارۀ حقابۀ ایران از دریای هلمند تاکید کرده است.

کابل و تهران برای تقسیم آب دریای هلمند در زمان موسی شفیق، صدر اعظم پیشین افغانستان در سال ۱۳۵۱ خورشیدی، یک معاهده را امضا کردند، که بر اساس آن باید سالانه ۸۱۷ میلیون متر مکعب آب دریای هلمند به ایران داده شود، اما پیش از این حکومت‌های پیشین افغانستان گفته بودند که سالانه چندین برابر بیشتر از توافق، آب به ایران می‌ریزد.

به گفتۀ آنان در چندین دهه جنگ در افغانستان، به دلیل مدیریت نشدن آب افغانستان، سالانه بین ۲.۵ تا سه میلیارد مترمکعب آب دریای هلمند، به ایران سرازیر شده است.

XS
SM
MD
LG