لینک های دسترسی

Breaking News

قصر سفید گزارش‌ها در مورد تلاش روسیه برای دسترسی به اسلحهٔ امریکایی دست داشتهٔ طالبان را رد کرد


قصر سفید گزارش‌هایی را رد کرد که گویا روسیه از طالبان خواسته است تا تسلیحات نظامی را که پس از خروج قوای خارجی به دست آن گروه افتاده است، در اختیار مسکو قرار دهد.

چندین رسانه روز پنجشنبه ۲۶ جنوری گزارش دادند که ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه، تلاش دارد تا در ازای به رسمیت شناختن حاکمیت طالبان بر افغانستان، تسلیحات به جا ماندهٔ نیروهای امریکایی و ناتو را که اکنون در دست طالبان افتاده است، به دست آرد.

یک مقام قصر سفید روز جمعه ۲۷ جنوری ( هفتم دلو) ضمن رد این ادعاها به صدای امریکا گفت که نمی‌تواند گزارش‌هایی را تایید کند که گویا طالبان به دنبال ارسال تسلیحات و قابلیت‌ها به روس‌ها استند.

این مقام قصر سفید افزود: "اگر طالبان در مورد خواسته‌های خود برای به رسمیت شناخته شدن در سطح بین المللی و حمایت جامعه بین‌المللی صادق باشند و خواهان دریافت کمک و مساعدت به عنوان نهاد حاکم در افغانستان باشند، باید به تعهدات مندرج در توافقنامه دوحه و زمانی که قدرت را در دست گرفتند، متعهد بمانند، از جمله به نحوهٔ رفتار با زنان و دختران."

احمد ضیا تکل، معاون سخنگوی وزارت خارجه حکومت طالبان، نیز در تماس با صدای امریکا گزارش‌هایی را رد کرد که گویا مسکو در تلاش دسترسی به اسلحه و تجهیزات بجاماندهٔ امریکا و ناتو در افغانستان است.

تخمین زده می‌شود که به ارزش کم و بیش هفت میلیارد دالر تجهیزات نظامی که ایالات متحده به نیرو‌های امنیتی و دفاعی حکومت پیشین افغانستان فراهم کرده بود، پس از خروج نظامیان امریکایی در آن کشور به جا مانده و اکنون به دست طالبان افتاده است.

بر اساس گزارش وزارت دفاع ایالات متحده به کانگرس این کشور، این تجهیزات در جریان ۱۶ سال به افغانستان منتقل شده و در دسترس قوای مسلح پیشین افغان قرار داده شده بود.

نظامیان امریکایی به تاریخ ۳۰ اگست ۲۰۲۱ به گونۀ کامل از افغانستان خارج شدند. هرچند گزارش‌هایی در آن زمان نشر شد که بخشی از تجهیزات بجا ماندۀ امریکایی پیش از خروج آخرین واحدهای نظامی امریکایی تخریب شده است، با آنهم گمان می‌رود که مقدار زیاد تجهیزات نظامی به دست طالبان افتاده باشد.

این مقام قصر سفید افزود که برخی از تجهیزات و سیستم‌های نیروهای امنیتی پیشین افغانستان از طرف ایالات متحده فراهم شده بود، اما متعلق به افغان‌ها بود و پس از تسلط طالبان "باید فرض کنیم که به دست طالبان افتاده است".

بر بنیاد گزارش وزارت دفاع امریکا، به ارزش ۱۸.۶ میلیارد دالر تجهیزات نظامی بین سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۲۱ به نیروهای امنیتی و دفاعی پیشین افغانستان فراهم شده و تخمین زده شده است که به ارزش ۷.۱۲ میلیارد دالر این تجهیزات، به شمول طیاره، مهمات، وسایط نظامی، اسلحه، تجهیزات مخابراتی و دیگر وسایل نظامی، بجا مانده است.

مقامات اوکراینی و غربی در این اواخر ادعا کرده اند که روسیه با کمبود تسلیحات مواجه است و تلاش دارد تا از کشورهای منطقه و متحدین خود تسلیحات فراهم کند. روسیه در چند ماه گذشته با طیاره‌های بدون سرنشین ساخت ایران و میزایل‌های کروز به زیربنا‌های حیاتی اوکراین حمله کرده و سبب قطع جریان برق برای میلیون‌ها نفر شده است.

این مقام قصر سفید که نخواست نامش گرفته شود به صدای امریکا گفت: "باز هم نمی‌توانم این گزارش را تایید کنم، اما اگر درست باشد، قطعاً در تقابل با آنچه طالبان می‌گویند و اهدافشان در حال حاضر است، قرار می‌گیرد."

او افزود که هیچ گونه اطلاعاتی در مورد تسلیحات و سیستم‎های بجا مانده و اینکه در کجا استند، چی استند و چگونه استفاده می‌شوند، ندارند و هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که طالبان مایل به فراهم کردن این تسلیحات به روسیه باشند.

این مقام قصر سفید گفت: "اینها سیستم‌ها و سلاح‌های متعلق به افغان‌ها بودند که افغان‌ها، یا آن را رها کرده و یا هم به سادگی [به طالبان] آن را تحویل دادند. چیزی که می‌توانم به شما بگویم این است که در ماه اگست ۲۰۲۱ که از افغانستان خارج شدیم، هر یک از تجهیزاتی که استفاده می‌کردیم و مجبور بودیم در میدان هوایی بگذاریم، غیر قابل استفاده شدند."

او یکبار دیگر تاکید کرد که اگر طالبان "در مورد به رسمیت شناخته شدن در سطح بین‌المللی جدی استند و می‌خواهند به عنوان حکومت افغانستان دیده شوند، باید به تعهدات خود عمل کنند".

بجا ماندن تجهیزات امریکایی در افغانستان و افتادن آن به دست طالبان در واشنگتن نیز زمانی بحث داغ و خبرسازی بود.

دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده،‌در ماه حمل سال روان گفت که برای پسگیری و انتقال تجهیزات نظامی امریکا از چنگ طالبان، باید دوباره به افغانستان نیرو فرستاده شود.

ترمپ در آن زمان مدعی شده بود که پس از خروج قوای امریکایی از افغانستان، اکنون طالبان به ارزش ۸۵ میلیارد دالر بهترین تجهیزات نظامی، از عینک‌های شب‌بین گرفته تا ۷۰۰ هزار ماشیندار، را در اختیار دارند.

وزارت دفاع ایالات متحده گفته است که از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۲۰ کم و بیش ۸۲۵ میلیارد دالر صرف هزینه‌های نظامی در افغانستان شده است، اما پوهنتون براون گفته است که هزینۀ مجموعی حضور نظامی ۲۰ سالۀ امریکا در افغانستان بیشتر از ۲.۳ تریلیون دالر بوده است که سود وام‌های دولتی و مراقبت از نظامیانی که در افغانستان ایفای وظیفه کرده اند نیز شامل آن می‌شود.

XS
SM
MD
LG