لینک های دسترسی

Breaking News

بیجینگ ادعای امریکا در مورد بالون جاسوسی چین را 'جنگ اطلاعاتی' خواند


چین روز پنجشنبه نهم فبروری (۲۰ دلو) گفت که اتهامات امریکا مبنی بر اینکه بالون سرنگون شده بخشی از برنامهٔ گستردهٔ نظارتی قوای نظامی چین بوده، "جنگ اطلاعاتی علیه چین" است.

وزارت دفاع ایالات متحده روز چهار شنبه گفت که ادارات استخباراتی ایالات متحده نتیجه‌گیری کرده اند که بالون مظنون جاسوسی چین که به تازگی وارد حریم فضایی ایالات متحده شده بود،‌ بخشی از برنامهٔ گستردهٔ نظارتی قوای نظامی چین است.

ماو نینگ، سخنگوی وزارت خارجهٔ چین در نشست روزانهٔ این وزارت تاکید کرد که این بالون برای مقاصد هواشناسی غیرنظامی کار گرفته شده و اشتباهاً وارد حریم فضایی ایالات متحده شده بود و ایالات متحده با سرنگونی آن "واکنش بیش از حد" نشان داده است.

یک جت جنگی ایالات متحده روز شنبه گذشته این بالون چینی را هنگامی که بر فراز اقیانوس اطلس و آب‌های سواحل ایالت کارولینای جنوبی در پرواز بود، سرنگون کرد.

سخنگوی وزارت خارجهٔ چین این اقدام ایالات متحده را "غیرمسوولانه" خواند و افزود که آخرین اتهامات "ممکن است بخشی از جنگ اطلاعاتی طرف امریکایی علیه چین باشد".

مقامات امریکایی ادعای چین را رد کرده و بالون سرنگون شده را برای تدقیق و بررسی توسط تیم‌های ویژهٔ تخنیکی و تحقیقاتی وزارت دفاع و مرکز ادارهٔ تحقیقات فدرال (اف‌بی‌آی) به پایگاه نظامی این اداره در کوانتیکوی ایالت ویرجینیا انتقال داده اند.

پت رایدر، سخنگوی وزارت دفاع گفت که در چهار نوبت گذشته در دوران ریاست جمهوری دونالد ترمپ، رییس جمهور پیشین امریکا و بایدن که بالون‌های مشابه از حریم فضایی ایالات متحده عبور کردند بلافاصله به عنوان بالون‌های نظارتی چین تلقی نشدند، اما او افزود که "تحلیل استخباراتی بعدی" نشان داد که این بالون‌ها بخشی از تلاش‌های جاسوسی چین بوده و ایالات متحده "خیلی بیشتر" در مورد این برنامه آموخته است.

رایدر گفت: "من می توانم به شما اطمینان دهم که این برای اهداف غیرنظامی نبود... ما در این مورد ۱۰۰ در صد مطمین هستیم."

پرواز این بالون بر فراز ایالات متحده سبب شد که انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده سفرش را به بیجینگ فسخ کند. انتظار می‌رفت که بلینکن در این سفر برای بهبود روابط میان واشنگتن و بیجینگ تلاش کند، روابطی که در چند سال اخیر فراز و فرود و تنش فراوانی را تجربه کرده است.

آقای بلینکن گفت که ایالات متحده در مورد این برنامه به ده‌ها کشور در پنج قاره معلومات داده است. او در یک کنفرانس خبری با ینس استولتنبرگ، منشی عمومی ناتو، گفت: "ایالات متحده تنها هدف نبود."

بلینکن گفت که او و استولتنبرگ در مورد "چالش های سیستماتیک و تکتیکی" که چین برای ناتو ایجاد می‌کند و اهمیت مبارزه با آنها صحبت کرده است.

در همین حال یک سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده روز سه شنبه گفت که پس از سرنگون شدن این بالون، چین درخواست لوید آستن، وزیر دفاع امریکا را برای صحبت با همتای چینی‌اش رد کرده است.

چین تاکنون در مورد اینکه بالون سرنگون شده متعلق به کدام بخش دولت یا کدام شرکت خصوصی می‌شد و چگونه برنامه‌ریزی شده بود، معلومات ارایه نکرده است.

XS
SM
MD
LG