لینک های دسترسی

Breaking News

کنسرت اعضای پیشین انستیتیوت ملی موسیقی افغانستان در امریکا


عکس: آرشیف
عکس: آرشیف

واشنگتن دی سی، پایتخت ایالات متحدهٔ امریکا، به روز یکشنبه ۱۲ مارچ (۲۱ حوت) میزبان کنسرت اعضای پیشین آرکستر زهرهٔ انستیتیوت ملی موسیقی افغانستان، بود.

در این کنسرت که به همکاری بنیاد افغان‌های امریکایی، موسسهٔ غیرانتفاعی فعال در بخش حقوق زنان، برگزار شده بود، شمار زیادی افغان‌های مقیم امریکا اشتراک کرده بودند.

نگین خپلواک، اولین دختر رهبر آرکستر زهره گفت که از این‌که یک بار دیگر بین مردم خود هنرنمایی می‌کند، احساس خوشی دارد.

برگزار کنندگان این کنسرت گفتند که هدف از برگزاری این کنسرت، نشان دادن مقاومت زنان در برابر حاکمیت طالبان در افغانستان است.

شماری از زنان فعال و مدافعان حقوق بشر که در این کنسرت اشترک داشتند، حمایت خود را از دختران هنرمند موسیقی افغانستان نشان دادند.

پلوشه حسن، فعال حقوق بشر و یکی از اشتراک کنندگان این کنسرت، گفت: "هنرمندان زن حصهٔ بزرگ فرهنگ افغانستان اند. گروهی که امروز در اینجا هنرنمایی کردند بسیار قابل قدر است. بخاطریکه اینها هنر افغانستان را به دنیا نشان می‌دهند."

انستیتیوت ملی موسیقی افغانستان در سال ۲۰۱۰ آغاز به کار کرد. به گفتهٔ مسوولان این انستیتیوت، در مدت بیش از ۱۰ سال فعالیت خود، صدها شاگرد تربیت کرده و ده ها کنسرت را برای معرفی موسیقی افغانستان در خارج از کشور اجرا کرده است.

پس از تسلط دوبارهٔ طالبان در اگست ۲۰۲۱، فعالیت اکثریت بنیادهای هنری در افغانستان از جمله انستیتیوت ملی موسیقی متوقف شد و اکثریت اعضای آن افغانستان را ترک کرد.

برخی از اعضای انستیتیوت ملی موسیقی افغانستان اکنون در پرتگال مستقر شده و فعالیت های هنری خود را دوباره آغاز کرده اند.

نازیلا جمشیدی، فعال حقوق بشر، برگزاری کنسرت‌ها توسط هنرمندان زن افغانستان را که پس از تسلط مجدد طالبان مجبور به ترک کشور شده اند، امیدوارکننده خواند.

او گفت: "اقدام خیلی خوبی است که زنان افغانستان با اینکه سوگوار تمامی چیزهایی‌که از داست دادند، می‌باشند، باز هم ما می‌بینیم که می‌ایستند، از فرهنگ تقدیر می‌کنند و صدای خود را همچنان رسا نگه‌ میدارند و به دنیا می‌گویند که ما هستیم و به تلاش خود ادامه می‌دهیم."

برگزار کننده گان این گردهمایی گفتند که هدف از اجرای این کنسرت در حقیقت رسانیدن پیامی به طالبان است که دختران افغان هیچگاهی تسلیم نمی‌شوند، بلکه در مقابل محدودیت ها مبارزه می‌کنند.

نادیه هاشمی، عضو بنیاد افغان‌های امریکایی گفت که زنان در افغانستان به حمایت و همبستگی جهانی نیاز دارند.

او گفت: "ما در اینجا به زنان افغان می‌گوییم که آنها تنها نیستند. برای آنها مبارزه خواهیم کرد و از آنها حمایت خواهیم نمود. آنها به همدردی ما نیاز ندارند بلکه به همبستگی و حمایت ما نیاز دارند و این چیزی است که ما اینجا برای آنها انجام خواهیم داد."

آرکستر موسیقی زهره در سال‌های گذشته توجه جهان را به خود جلب کرده و جوایز متعددی از جمله جایزه ملکه ثریا، جایزه آزادی موسیقی و جایزه آزادی مقاومت را از سوی نهادهای حامی انستیتیوت ملی موسیقی افغانستان دریافت کرده است.

XS
SM
MD
LG