لینک های دسترسی

Breaking News

هنرمند مهاجر افغان در امریکا: آرامشی را ندارم که در افغانستان داشتم


ظریفه ادیبه، عضو پیشین انستیتیوت ملی موسیقی افغانستان، که به ایالت نیویارک ایالات متحدهٔ امریکا مهاجر شده،‌ می‌گوید که در زندگی امریکا آرامشی را ندارد که در کشورش داشت.

ظریفه در مصاحبه با صدای امریکا گفت: "اگر افغانستان به من اجازه دهد و من بتوانم در افغانستان موسیقی اجرا کنم و بتوانم در افغانستان زندگی کنم، من در هیچ جای دیگری دنیا نمی‌خواهم باشم. جای دیگری دنیا آرامشی را ندارم که من در خاک خودم دارم."

این عضو آرکستر زهره در انستیتوت ملی موسیقی افغانستان می‌گوید که تلاش دارد امیدهای خود را که پس از تسلط مجدد طالبان در افغانستان نابود شده اند، زنده کند.

او گفت: "همه آرزوها و خواب هاییکه نسبت به افغانستان داشتم، از من گرفته شده و از بین رفت. حالی تقریباً یک سال می‌شود تلاش می‌کنم دوباره خود را بسازم."

پس از تسلط دوبارهٔ طالبان در اگست ۲۰۲۱، فعالیت اکثریت بنیادهای هنری در افغانستان از جمله انستیتیوت ملی موسیقی در آن کشور متوقف شد و اکثریت کارمندان آن افغانستان را ترک کرد.

ظریفه گفت: "بسته شدن انستیتیوت ملی موسیقی افغانستان، نه تنها به نقص هنرمندان این انستیتیوت بود بلکه برای تمامی افغانستان یک باخت بسیار بزرگ است. بخاطریکه ما در آنجا نه تنها موسیقی افغانستان را زنده می‌ساختیم بلکه یک تصویر بسیار زیبا و متحد افغانستان را به نمایش می‌گذاشتیم."

ظریفه ویلون می نوازد و می گوید که موسیقی برای او جایگاه و مفهوم خاصی دارد. او اکنون عضو یک بنیاد موسیقی در نیویارک است و با نوازندگان محلی کار می‌کند.

برخی از اعضای انستیتیوت ملی موسیقی افغانستان پس از ترک وطن اکنون در پرتگال مستقر شده و فعالیت های هنری خود را دوباره آغاز کرده اند.

احمد نصیر سرمست، رییس انستیتیوت ملی موسیقی افغانستان، گفت: "اولویت ما این است که هنرمندان جوان به تحصیلات موسیقی ادامه دهند. گروه های موسیقی افغانستان مانند سال های گذشته در مسابقات بین المللی اشتراک می‌کنند. جایگاه خود را در ستیژ بین المللی دوباره بدست آوردیم. از طریق این برنامه ها می خواهیم صدای مردم افغانستان و صدای موسیقی هنرمندان افغان باشیم و موسیقی افغانستان را به جهان معرفی کنیم."

انستیتیوت ملی موسیقی افغانستان در سال ۲۰۱۰ آغاز به کار کرد. به گفتهٔ مسوولان این انستیتیوت، در مدت بیش از ۱۰ سال فعالیت خود، صدها شاگرد تربیت کرده و ده ها کنسرت را برای معرفی موسیقی افغانستان در خارج از کشور اجرا کرده است.

XS
SM
MD
LG