لینک های دسترسی

Breaking News

بلینکن: جهان نباید فریب طرح صلح چین به مسکو را بخورد


انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ‌ ایالات متحده
انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ‌ ایالات متحده

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ‌ ایالات متحده گفته است که جهان نباید فریب طرح صلحی را بخورد که از جانب رییس جمهور چین به روسیه پیشکش شده است.

شی جینپینگ، رییس جمهور چین سرگرم دیدار از روسیه است و طرح صلح را برای پایان بخشیدن جنگ اوکراین به ولادیمیر پوتین،‌ رییس جمهور روسیه پیشکش کرده است.

بلینکن روز دوشنبه ۲۰ مارچ (۲۹ حوت) در مورد طرح صلح چین به مسکو ابراز تردید کرد و هشدار داد که این طرح ممکن یک "تکتیک" برای تاخیر انداختن جنگ باشد تا روسیه را در میدان نبرد در اوکراین کمک کند.

وزیر خارجهٔ ایالات متحده گفت: "جهان نباید فریب هرگونه حرکت تکیتیکی روسیه را بخورد تا با حمایت چین یا کدام کشور دیگر، جنگ اوکراین با شرایطی که روسیه طرح می‌کند، پایان یابد."

وزیر خارجهٔ ایالات متحده گفت که از دپلوماسی برای "صلح عادلانه و پایدار" حمایت می‌کند، اما در مورد اینکه چین از "حاکمیت ملی و تمامیت ارضی" اوکراین حراست کند،‌ ابراز شک و تردید کرد. او گفت که طرحی که این اصل حیاتی را اولویت ندهد، نتیجهٔ غیرعادلانه داشته و "دپلوماسی سازنده" تلقی نمی‌شود.

بلینکن گفت: "تقاضا برای آتش‌بس که در برگیرندهٔ خروج نیروهای روسی از قلمرو اوکراین نباشد، تصرفات روسیه را به گونهٔ موثر تایید خواهد کرد."

پیش از این اظهارات، انتونی بلینکن از فراهم آوری مساعدت نظامی ایالات متحده به اوکراین خبر داد که ارزش آن به ۳۵۰ میلیون رسیده و مهمات دستگاه پرتاب راکتی هیمارس، مهمات دستگاه توپخانهٔ هویتزر، مهمات ضد تانک و وسایط زرهی محاربوی بردلی شامل آن است.

بلینکن با نشر بیانیه‌ای گفت: "روسیه به تنهایی می‌تواند همین امروز این جنگ را پایان ببخشد. تا زمانیکه روسیه چنین کند، هر قدری که طول بکشد، ما متحدانه در کنار اوکراین خواهیم ایستاد."

بلینکن گفته است: "در حالیکه جنگ ناشایست خشونتبار روسیه علیه اوکراین همچنان هزینهٔ بزرگ انسانی می‌گیرد، یکبار دیگر به یاد شجاعت بی حد و حصر و ارادهٔ استوار مردم اوکراین و حمایت قوی از اوکراین در سرتاسر جامعهٔ بین‌المللی می‌افتیم."

مساعدت جدید نظامی امریکا به اوکراین از وجوهی فراهم می‌شود که کانگرس ایالات متحده قبلاً آن را منظور کرده بود. از آغاز تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین در اواخر فبروری ۲۰۲۲، ایالات متحده بیش از ۲۴ میلیارد دالر مساعدت نظامی و بشردوستانه را به اوکراین فراهم کرده است.

XS
SM
MD
LG