لینک های دسترسی

Breaking News

نتانیاهو، ایران را به نازی‌ها تشبیه کرد


صدراعظم اسراییل روز دوشنبه ۱۷ اپریل (۲۸ حمل)‌ در مراسم یادبود از قربانیان هولوکاست ایران را به نازی‌هایی تشبیه کرد که قصد نابودی یهودیان را داشتند. او گفت: "ما برای دست نیافتن جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای مبارزه می‌کنیم."

بنیامین نتانیاهو گفت که تلاش‌ها برای نابودی قوم یهود ''با هولوکاست خاتمه نیافته است و این تلاش‌ها اکنون از رژیم وحشت‌آفرین در تهران برمی‌خیزد."

او در این مراسم از بازماندگان هولوکاست که به گفتۀ وی ''نور را انتخاب کردند'' و پیروزی یهودیان که به تشکیل یک ''کشور آزاد و دموکراتیک یعنی دولت یهودی'' منجر شد، تمجید کرد.

اسحاق هرتزوگ، رییس جمهوری اسراییل، نیز در این مراسم، خواستار اتحاد در جامعه یهودی شد و بر اینکه وحشت ''هیولای نازی'' همیشه در یادها باشد، تاکید کرد.

افتتاحیه این مراسم در میدان یهودی‌نشین ورشو در ''یاد وشم'' در بیت المقدس برگزار شد.

رضا پهلوی، پسر محمد رضا پهلوی، آخرین شاه ایران، که در تبعید به سر می‌برد، نیز در مراسم یادبود از قربانیان هولوکاست در اسراییل اشتراک کرد.

صدراعظم اسراییل روز دوشنبه قبل از برگزاری یادبود هولوکاست با پهلوی دیدار کرد، اما تا حالا جزییات این ملاقات با رسانه‌های شریک ساخته نشده است.

رضا پهلوی روز یکشنبه هنگام سفرش به اسراییل گفت که ''پیام دوستی مردم ایران'' را انتقال می‌دهد.

او روز دوشنبه در تویتی خطاب به مردم اسراییل گفت که "یاسمین [همسرش] و من در اسراییل هستیم. خوشحالیم که اینجاییم و به تلاش برای ساختن آیندۀ سرشار از صلح و آبادانی که مردم منطقه ما شایسته آنند متعهدیم. از فرزندان کوروش تا فرزندان اسراییل، ما این آینده را همراه یکدیگر و با دوستی خواهیم ساخت."

پهلوی در یک تویت جداگانه گفته است که جمهوری اسلامی ایران حتا وقوع هولوکاست را تکذیب کرده و به همین خاطر به اسراییل سفر کرده است تا با قربانیان هولوکاست ابراز همدردی کند، زیرا به گفتهٔ او، جمهوری اسلامی از مردم ایران نمایندگی نمی‌کند.

این نخستین سفر رضا پهلوی به اسراییل است و وزیر استخبارات آن کشور از ''تصمیم شجاعانه'' پهلوی برای سفر به اسراییل ستایش کرد. خانم گیلا گاملیل گفت:‌ ''ولیعهد نماد رهبری متفاوت از رژیم آیت‌الله است و ارزش‌های صلح و تحمل را در مقایسه با افراط گرایانی که بر ایران حکومت می‌کنند، رهبری می‌کند.''

سفر رضا پهلوی بازتاب دهندهٔ روابط گرم پدرش با اسراییل و وضعیت خصومت‌آمیز کنونی میان اسراییل و جمهوری اسلامی ایران است. محمد رضا پهلوی،‌ قبل از اینکه در سال ۱۹۷۹ مجبور به ترک سلطنت کشورش شود،‌ روابط نزدیک دپلوماتیک با اسراییل داشت و از حمایت استخبارات مرکزی ایالات متحده (سی‌آی‌ای) برخوردار بود.

XS
SM
MD
LG