لینک های دسترسی

Breaking News

درگیری در سودان وارد سومین هفته شد


در حالی که ملل متحد از فروپاشی سودان هشدار داده است، اردوی این کشور و شبه‌نظامیان روز شنبه ۲۹ اپریل (نهم ثور) آتش‌بس را نقض کردند و درگیری‌ها در این کشور وارد سومین هفته‌ شد.

درگیری‌ها میان رهبر نظامی سودان، عبدالفتاح البرهان، و محمد حمدان داگالو، رهبر شبه نظامیان گروه واکنش حمایت سریع، پس از ماه‌ها تنش در مورد آیندهٔ‌ سیاسی و طرح ادغام نیروهای گروه واکنش حمایت سریع به اردوی ملی این کشور،‌ به تاریخ ۱۵ اپریل آغاز شد.

وزارت صحت سودان گفته است که از آغاز این درگیری در خرطوم، پایتخت سودان و اطراف آن، تا حالا بیش از ۵۰۰ نفر کشته و بیش از ۴۵۰۰ نفر دیگر زخمی شده اند.

اتحادیه داکتران سودان گفته است که حدود ۷۰ درصد از شفاخانه‌ها در مناطق نزدیک به جنگ از کار افتاده و بسیاری از آنها گلوله باران شده اند.

گروه‌های درگیر در جنگ در دو هفتهٔ گذشته چندین بار آتش‌بس کردند، اما هر بار آنرا نقض کرده و کشتار غیرنظامیان، هرج و مرج و بی قانونی در خرطوم، شهر پنج میلیون نفری در حال افزایش است. مردم در خانه‌هایشان بدون غذا، آب و برق اسیر شده اند.

آخرین آتش‌بس سه روزه که قرار است نیمه شب یکشنبه به پایان برسد، به میانجیگری ایالات متحده، عربستان سعودی، اتحادیهٔ افریقا و سازمان ملل متحد روز پنجشنبه منعقد شده بود.

اما شاهدان روز شنبه در سراسر خرطوم از درگیری بین دوطرف حکایت کردند. یک شاهد عینی به خبرگزاری فرانس پرس گفت: "ما باردیگر با صدای انفجار طیاره‌های جنگنده و تسلیحات دافع هوا در سراسر منطقه از خواب بیدار شدیم."

سازمان داکتران بدون مرز می‌گویند که گزارش‌هایی از غارت، تخریب و سوزاندن اموال، از جمله در کمپ‌های آوارگان وجود دارد.

تاکنون حدود ۷۵هزار نفر در سودان بی‌جا شده و اکثر آنان برای فرار از جنگ به کشورهای همسایه چون چاد، مصر، سودان جنوبی و ایتوپیا سفرهای سختی را آغاز کرده اند.

انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد از تلاش‌های میانجیگری به رهبری افریقا حمایت کرده است. او در مصاحبه با تلویزیون العربیه گفت: "درخواست من این است که همه چیز برای حمایت از ابتکار عمل به رهبری افریقا برای صلح در سودان انجام شود."

او همچنان خطاب به گروهای درگیر گفت: "زمانی که کشور در حال فروپاشی است، جنگ بر سر قدرت هیچ مفهومی ندارد."

با افزایش درگیری‌ها، کشورهای خارجی تلاش کرده اند تا شهروندان و دپلومات‌های خود را از سودان تخلیه کنند.

روز شنبه، یک کشتی با حدود ۱۹۰۰ نفر بندر سودان را ترک و پس از عبور از بحیرهٔ سرخ به یک پایگاه نظامی در جده، پایتخت عربستان رسید.

وزارت خارجهٔ عربستان گفته است که از آغاز درگیری تاکنون بیش از ۴۸۸۰ نفر را از سودان تخلیه و به سعودی انتقال داده است.

وزارت خارجه ایالات متحده روز شنبه گفت که یک کاروان حامل شهروندان امریکا، کارمندان محلی و اتباع کشورهای دیگر به بندر سودان رسیدند تا از طریق دریایی سرخ تخلیه شوند.

بریتانیا گفته است که ۱۹۰۰ نفر را از طریق هوایی تخلیه کرده و به پروازهای تخلیه خود پایان می‌دهد.

برنامه جهانی غذا هشدار داده است که ادامهٔ خشونت‎ها می‌تواند میلیون ها نفر را در کشوری که ۱۵ میلیون نفر - یک سوم جمعیت – آن برای جلوگیری از قحطی نیاز به کمک دارند، به گرسنگی بکشاند.

XS
SM
MD
LG