لینک های دسترسی

Breaking News

بلینکن از آتش بس ۷۲ ساعته در سودان خبر داد


انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحدهٔ امریکا، می‌گوید که پس از مذاکرات جدی در جریان دو روز گذشته، اردوی سودان و قوای حمایت سریع در آن کشور، بر تطبیق یک آتش بس ۷۲ ساعته در سراسر سودان، توافق کردند.

این آتش‌بس در حالی اعلام می شود که در ادامهٔ بیرون کردن اتباع خارجی از سودان، یک کاروان سازمان ملل متحد با طی کردن ۸۵۰ کیلومتر فاصلهٔ خطرناک، ۷۰۰ نفر را به تازگی از خرطوم، پایتخت سودان، به شهر بندری پورت سودان انتقال داد.

اردوی ایالات متحده نیز اخیراً سه هلیکوپتر را برای تخلیهٔ کارمندان سفارت این کشور در خرطوم، به سودان فرستاد.

جیک سولیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحدهٔ امریکا، در مورد گفت: "ما بر تعهد فوق العادهٔ کارمندان سفارت خود که وظایف شان را به گونهٔ مسلکی انجام دادند، می بالیم. ما بر مهارت بی بدیل نظامیان خود که موفقانه آنان را به محل امن انتقال دادند، افتخار می‌کنیم. ما از جیبوتی، ایتوپیا و عربستان سعودی که هرکدام در موفقیت ماموریت ما نقش حیاتی ایفا کردند، سپاسگزاریم."

درگیری‌ها میان رهبر نظامی سودان، عبدالفتاح البرهان، و محمد حمدان داگالو، رهبر شبه نظامیان گروه واکنش حمایت سریع، پس از ماه‌ها تنش در مورد آیندهٔ‌ سیاسی و طرح ادغام نیروهای گروه واکنش حمایت سریع به اردوی ملی این کشور،‌ به تاریخ ۱۵ اپریل آغاز شد.

سازمان جهانی صحت گفته است که از آغاز این درگیری در خرطوم و اطراف آن، تا حالا بیش از ۴۰۰ نفر کشته و بیش از ۳۵۰۰ نفر دیگر زخمی شده اند.

بلینکن در پاسخ به این پرسش صدای امریکا که چه تعداد امریکایی ها در سودان باقی مانده اند، گفت که شمار دقیق را در دسترس ندارد ولی تلاش برای بیرون کردن شهروندان امریکا از آن کشور، جریان دارد.

وی افزود: "ما تعداد امریکایی های که خود را راجستر کرده اند و کسانی که ما با آنان در تماس استیم، می‌دانیم. از میان آنان، ده ها نفر علاقمندی خود را برای ترک کردن [سودان] ابراز داشته است."

انتونی بلینکن پیرامون مداخلات بیرونی در جنگ سودان، به ویژه جنگجویان گروهٔ روسی واگنر گفت: "ما در مورد دخالت گروهٔ واگنر در سودان، نگرانی عمیق داریم. واگنر در بسیاری از کشورها و افریقا یک عنصریست که مداخلهٔ آن منجر به کشتار و ویرانی می شود."

به باور برخی از تحلیلگران، گزارش های وجود دارد که گویا گروهٔ واگنر به قوای حمایت سریع در سودان که در برابر اردوی آن کشور می جنگد، تسلیحات فراهم می کند.

کامرون هدسن، تحلیلگر در مرکز مطالعات استراتیژیک و بین المللی، می‌گوید که اگر این گزارش ها دقیق باشد، نقش واگنر می تواند که به سود قوای حمایت سریع تمام شود.

در عین حال، حکومت کینیا از گروهٔ واگنر و قدرت های جهان خواسته است که فراهم کردن تسلیحات به طرف های درگیر در سودان را توقف دهند. کینیا، پیشنهاد میانجیگری را نیز کرده و گفته است که برای رسیدن به یک توافق که منجر به پایان این درگیری شود، خوش‌بین است.

XS
SM
MD
LG