لینک های دسترسی

Breaking News

متقی: ۱۲۰ شهروند افغانستان در درگیری‌های سودان گیرمانده‌اند


درگیری‌ها میان دو جناح در سودان به تاریخ ۱۵ اپریل آغاز شد و تا کنون در شهر خرطوم و بخش‌های دیگر این کشور جریان دارد.
درگیری‌ها میان دو جناح در سودان به تاریخ ۱۵ اپریل آغاز شد و تا کنون در شهر خرطوم و بخش‌های دیگر این کشور جریان دارد.

سرپرست وزارت خارجۀ حکومت طالبان می‌گوید که کم از کم، ۱۲۰ شهروند افغانستان در درگیری‌های آن کشور گیرمانده اند.

امیر خان متقی روز یکشنبه ۲۳ اپریل (سوم ثور) در یک گردهمایی که در ولایت خوست برگزار شده بود، گفته است که آنان برای محافظت از این شهروندان افغانستان تلاش می‌کنند.

آقای متقی در مورد این شهروندان افغانستان که در جنگ‌های اخیر سودان گیرماندند، معلومات بیشتر نداده و همچنان معلوم نیست که این افغان‌ها در حال حاضر در چه وضعیتی به سر می‌برند.

درگیری‌ها میان رهبر نظامی سودان، عبدالفتاح البرهان، و محمد حمدان داگالو، رهبر شبه نظامیان گروه واکنش حمایت سریع، پس از ماه‌ها تنش در مورد آیندهٔ‌ سیاسی و طرح ادغام نیروهای گروه واکنش حمایت سریع به اردوی ملی این کشور،‌ به تاریخ ۱۵ اپریل آغاز شد.

سازمان جهانی صحت گفته است که از آغاز این درگیری در خرطوم و اطراف آن، تا حالا بیش از ۴۰۰ نفر کشته و بیش از ۳۵۰۰ نفر دیگر زخمی شده اند.

این در حالی است که بسیاری از کشورها در تلاش تخلیۀ دپلومات‌ها، خانواده‌های آنان و دیگر شهروندان شان از خرطوم، پایتخت سودان اند و روز گذشته نیز امریکا تمامی کارمندان سفارت خود و اعضای خانواده‌های آنان را از این کشور تخلیه کرد.

انتونی بلینکن، وزیر خارجۀ امریکا، در پیامی در تویتر گفت که امریکا به تلاش‌هایش به هدف کمک و برنامه‌ریزی برای تامین امنیت شهروندان این کشور که در سودان گیرماندند، ادامه می‌دهد.

او همچنان خواستار تمدید بیشتر آتش‌بس میان دو طرف درگیر در سودان شده تا به گفتۀ او، از آسیب رسیدن بیشتر به مردم این کشور جلوگیری شود. در روزهای اخیر، عربستان سعودی نیز توانسته است که شماری از شهروندانش را از این کشور بیرون کند.

طالبان پیش از این، از آغاز درگیری‌ها میان دو جناح در سودان ابراز تاسف کرده و ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی این گروه از دو طرف جنگ خواسته بود که از "خویشتنداری" کار گرفته و مشوره و گفتگو را در دستور کار خود قرار دهند.

XS
SM
MD
LG