لینک های دسترسی

Breaking News

سیگار: طالبان در فعالیت‌های بشری نهادهای امدادرسان مداخله می‌کنند


دفتر سرمفتش ایالات متحده برای بازسازی افغانستان (سیگار) از مداخلۀ گستردۀ طالبان در فعالیت‌های امور بشری نهادهای امدادرسان به شمول ملل متحد در افغانستان خبر داده است.

سیگار امروز پنجشنبه ۲۹ جون (هشتم سرطان) با نشر سلسله تویت‌هایی گفته است که ملل متحد ۴۹۴ مورد مداخله طالبان را از ۱۶ نومبر ۲۰۲۲ تا پنجم فبروری سال روان گزارش داده است، در حالی که مداخلات طالبان در مدت مشابه ۲۰۲۱ میلادی ۱۵۳ مورد ثبت شده بود.

دفتر سرمفتش ایالات متحده همچنان گفته است که سازمان ملل متحد در سال گذشته میلادی ۸۴ مانع بیروکراتیک را در رابطه به فشارهای طالبان بر نهادهای امدادرسان برای امضای تفاهمنامه ثبت کرده است.

سیگار گفته است که این یادداشت‌های تفاهم "حاوی مفاد مختلفی است که امکان مشارکت طالبان در فعالیت‌های غیردولتی مانند الزامات اشتراک‌گذاری اطلاعات با مقامات طالبان و هماهنگی با طالبان در مورد برنامه‌ریزی و تطبیق برنامه" را فراهم می‌کند.

این در حالی است که طالبان در ماه اپریل کارکردن زنان افغان را در دفاتر ملل متحد منع کرد و این ممنوعیت سبب شد تا سازمان ملل متحد فعالیت‌هایش را تا پنجم ماه می تعلیق کند.

اما انتونیو گوتیرش، منشی عمومی ملل متحد به تاریخ دوم ماه می گفت که این سازمان باوجود ممنوعیت‌های طالبان به فعالیت‌هایش در افغانستان ادامه خواهد داد.

در ماه جنوری سال روان میلادی، دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد (اوچا) گزارش داد که ۲۷۲ برنامه به دلیل مداخله طالبان در ارایه کمک‌ها، به ویژه در پاسخ به فرمان ماه دسمبر ۲۰۲۲ طالبان به طور موقت به حالت تعلیق درآمده است. حکومت طالبان در ماه دسمبر سال گذشته میلادی اشتغال زنان در سازمان‌های غیردولتی داخلی و خارجی را منع کرد.

در آخرین مورد، در ماه جاری مقامات ولایتی طالبان به سازمان‌های بین‌المللی هدایت دادند که تا چند هفته دیگر از دخیل‌بودن در بخش آموزش دست بردارند. بر اساس آخرین رهنمودهای احتمالی طالبان، این پروژه‌ها به گروه‌های کمک‌کننده ملی واگذار می‌شود.

سازمان ملل متحد این اقدام طالبان را "گامی وحشتناک به عقب" خوانده است.

همچنان سیگار گفته است که سازمان ملل متحد در سال ۲۰۲۲ میلادی ۳۰ مورد حمله بر کارمندان صحی و ۳۶۲ مورد خشونت و تهدید علیه کارمندان، دارایی‌ها و تاسیسات بشردوستانه را گزارش داده است.

حکومت طالبان هنوز به این گزارش سیگار واکنش نشان نداده است، اما قبل بر این هرگونه مداخله در امور کمک‌های بشری را رد کرده است.

XS
SM
MD
LG