لینک های دسترسی

Breaking News

کمیسیون حقوق بشر: طالبان محدودیت غیرمنطقی و 'ظالمانه' بر آموزش کودکان را لغو کنند


کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان محدودیت‌های جدید حکومت طالبان بر آموزش کودکان را تکان‌دهنده خوانده و درخواست کرده است که در نشست هفته آینده شورای حقوق بشر سازمان ملل در این مورد بحث شود و طالبان این محدودیت‌ها را رفع کنند.

این کمیسیون ناوقت روز شنبه دهم جون (۲۰ جوزا) با نشر اعلامیه‌ای گفت که در نتیجۀ این اقدام طالبان، صدها هزار کودک افغان که با کمک نهادهای بین‌المللی آموزش می‌بینند، از حق آموزش محروم شده اند.

در اعلامیه آمده است: "کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان اعمال محدودیت در زمینۀ آموزش و پرورش کودکان و نوجوانان را خلاف موازین حقوق ‌بشر دانسته، از رهبری طالبان می‌طلبد تا دست از این‌گونه رویکردهای ضدمنطقی و ظالمانه بردارند."

کمیسیون مستقل حقوق بشر گفته است که طالبان به سازمان‌های بین‌المللی اطلاع داده اند که باید تمام برنامه‌های خود را برای آموزش کودکان افغان متوقف کنند.

در اعلامیه آمده است: " طالبان، با این تصمیم پرسش‌برانگیز، روان جامعۀ ما را بیش‌تر از پیش زخمی ساخته و نهادهای بین‌المللی را در وضعیت دشوار قرار داده‌ است."

صندوق وجهی ملل متحد برای کودکان (یونیسف) روز پنجشنبه هشتم جون (۱۸ جوزا) گفت که حکومت طالبان ممکن است نهادهای غیردولتی بین‌المللی را که به کودکان محروم از مکتب زمینۀ آموزش را فراهم می‌کنند، ببندند و به همین دلیل، فرصت آموزش ۵۰۰ هزار دختر و پسر در معرض خطر قرار گرفته است.

یونیسف گفت که به دنبال معلومات بیشتر در مورد تعلیق فعالیت موسسات خارجی دخیل در زمینه آموزش توسط حکومت طالبان است.

این اداره در بیانیه‌ای گفت: "یونیسف به شدت نگران گزارش‌هایی است که نشان می‌دهد در صورتیکه سازمان‌های غیرحکومتی که در زمینهٔ آموزش کارمی‌کنند دیگر اجازه فعالیت نداشته باشند، ممکن بیش از ۵۰۰ هزار کودک از جمله ۳۰۰ هزار دختر از آموزش با کیفیت از طریق 'برنامهٔ آموزش مبتنی بر جامعه' در طی یک ماه آینده محروم شوند."

در این حال، کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان که در خارج از این کشور فعالیت می‌کند، در اعلامیه‌ای گفته است که این موضوع باید در نشست آیندهٔ شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد مورد بحث قرار گیرد.

قرار است که پنجاه و سومین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد به تاریخ ۱۹ جون در ژنیو آغاز شود.

علاوه بر این، کمیسیون مستقل حقوق بشر از این شورا خواسته است که در کنار گزارشگر ويژه حقوق بشر، يک ساختار قوی را برای ارزیابی و پاسخگویی به وضعیت بشری در افغانستان تعیین و فعال کند.

در عین حال، کمیسیون مستقل حقوق بشر از کشورهای تاثیرگذار جامعه جهانی خواسته است تا حکومت طالبان را وادار به تجدید نظر در این تصمیم کنند. این کمیسیون همچنین از تمامی نهادهای حقوق بشری خواست تا به مبارزه خود برای حقوق مردم در افغانستان به ویژه حقوق زنان و کودکان ادامه دهند.

یونیسف ماه گذشته اعلام کرد که بیش از ۵۰۰ هزار کودک در سراسر افغانستان با حمایت این اداره در بیش از۱۷ هزار صنف در مکاتب روستایی آموزش می‌بینند.

یونیسف در همکاری با ۱۵ سازمان غیر حکومتی افغان و ۱۲ سازمان بین المللی ۲۱ هزار صنف آموزشی محلی را از طریق "برنامه آموزش مبتنی بر جامعه" در دورافتاده‌ترین و فقیرترین مناطق افغانستان تمویل می‌کند.

این صنوف معمولاً در ساختمان‌ها یا خانه‌های محلی در مناطقی که هیچ مکتب وجود ندارد، برگزار می‌شود و کودکان نصاب تعلیمی افغانستان را توسط معلمان افغان فرا می‌گیرند.

یونیسف گفته است که "به دنبال درک بهتر این دستور" است، اما به گفتهٔ‌این نهاد، رهبران طالبان تاکنون به گونهٔ علنی در مورد آن اظهار نظر نکرده اند. براساس گزارش‌ها، این صنوف به گروه‌های امدادرسان ملی واگذار می‌شود.

براساس تویت وزارت معارف طالبان به روز یکشنبه، این تصمیم پس از ملاقات هبت‌الله آخندزاده، رهبر گروه طالبان با مقامات معارف ولایت قندهار گرفته شده است.

پیش از این حکومت طالبان در اواخر ماه حمل سال روان خورشیدی، ۶۲۰ صنف آموزشی محلی را در ولایت‌های قندهار و هلمند تا "امر ثانی" مسدود کردند.

طالبان پس از تسلط دوباره در افغانستان، به طور مداوم محدودیت‌هایی را بر مردم، به ویژه دختران و زنان اعمال کرده است. منع آموزش دختران بالاتر از صنف ششم، تحصیل دختران و زنان در دانشگاه‌ها، رفتن به پارک‌ها، ورزشگاه‌ها و حمام‌های عمومی، سفر بدون محرم و منع کار آنان در نهادهای غیردولتی داخلی و خارجی و دفاتر ملل متحد بخشی از محدودیت‌های طالبان بر زنان است.

XS
SM
MD
LG