لینک های دسترسی

Breaking News

قصر سفید: امریکا به آموزش پیلوت‌های اوکراینی برای جنگنده‌های اف-۱۶ متعهد است


قصر سفید می‌گوید که ایالات متحده به آموزش پیلوت‌های اوکراینی برای طیاره‌های جت اف-۱۶ متعهد است و آموزش آنان در امریکا پس از پر شدن ظرفیت برنامه‌های آموزشی در اروپا، آغاز خواهد شد.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید روز جمعه ۱۱ اگست (۲۰ اسد) در یک نشست خبری گفت که سرعت بخشیدن روند آموزش پیلوت‌های اوکراینی برای طیاره‌های نظامی، حفظ و مراقبت و سایر تدارکات لوژستیکی طیاره‌ها مهم است.

او گفت: "مدتی طول می‌کشد تا جت‌ها بتوانند بر فراز اوکراین ظاهر شوند و آنها در قوای هوایی (اوکراین) مدغم شوند."

کربی افزود که موضوع تنها در مورد انتقال طیاره‌ها به اوکراین نبوده بلکه فراهم کردن آموزش‌های مناسب برای پیلوت‌ها، فراهم کردن زمینهٔ حفظ و مراقبت، لوژستیک و تعمیر آنها نیز مدنظر گرفته می‌شود.

جو بایدن، رییس جمهور ایالات متحده،‌ به تاریخ ۱۹ می سال روان میلادی در نشست سران گروه هفت اقتصاد بزرگ جهان (جی-۷) گفت که واشنگتن از فراهم کردن جنگنده‌های پیشرفتهٔ اف-۱۶ برای اوکراین و برنامهٔ آموزشی پیلوت‌های این کشور حمایت خواهد کرد.

روسیه در واکنش به فراهم‌آوری جت‌های اف-۱۶ برای اوکراین گفته است که این اقدام پای امریکا را به گونهٔ‌ مستقیم به جنگ اوکراین می‌کشاند و به دلیل ظرفیت حمل تسلیحات اتمی، تهدید "هسته‌ای" تلقی می‌شود.

اما سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید گفت که با وجود نگرانی‌‌های روز افزون روی این موضوع، قصر سفید مطمین است که اوکراین به تعهد‌اش پابند خواهد ماند و از طیاره‌های جنگی اف-۱۶ برای حمله بر خاک روسیه استفاده نخواهد کرد.

کربی گفت که کشورهای غربی به ویژه دنمارک و هالند در راستای ایجاد یک برنامهٔ آموزشی برای پیلوت‌های اوکراینی با یکدیگر همکاری می‌کنند و آموزش زبان انگلیسی برای پیلوت‌های اوکراینی بسیار مهم است.

او گفت: "همه دستورالعمل‌های فنی به زبان انگلیسی و تمام کنترول‌های داخل طیاره به زبان انگلیسی هستند. یک پیلوت باید حداقل مهارت اولیه در این زبان را داشته باشد."

سخنگوی شورای امنیت ملی قصر سفید افزود: "تنها چیزی که می‌توانیم بگوییم این است که یک فرآیند چند مرحله‌ای وجود دارد، و ما متعهد هستیم که به متحدانمان کمک کنیم تا این روند را تا آنجا که ممکن است سریعتر پیش ببرند."

مقام‌های غربی گفته اند که آموزش‌ جت‌های جنگی اف -۱۶ساخت امریکا برای پیلوت‌های اوکراینی ماه‌ها زمان نیاز دارد. کارشناسان امریکایی سریع‌ترین زمان مورد نیاز برای تکمیل آموزش جت‌های اف-۱۶ را حدود ۱۸ ماه تخمین زده‌اند.

پس از تهاجم نظامی روسیه بر اوکراین که به تاریخ ۲۴ فبروری ۲۰۲۲ آغاز شد، کشور‌های عضو ناتو به ارزش میلیارد‌ها دالر تسلیحات نظامی برای اوکراین فراهم کرده اند و این روند هنوز ادامه دارد.

طیاره‌های جت اف-۱۶ در صدر فهرست تقاضاهای اوکراین از متحدان غربی خود برای مقابله با حملات روسیه قرار داشته است.

گروه

XS
SM
MD
LG