لینک های دسترسی

Breaking News

تداوم محدودیت بر رسانه‌ها؛ طالبان پخش صدای زنان را در هلمند ممنوع کردند


آرشیف
آرشیف

مرکز خبرنگاران افغانستان می‌گوید که مقامات محلی طالبان در هلمند به رسانه‌ها دستور داده است که در برنامه‌های شان صدای زنان را نشر نکنند.

این مرکز ناوقت یکشنبه ۱۳ اگست (۲۲ اسد) از این تصمیم مقامات محلی طالبان ولایت هلمند ابراز نگرانی کرد و آن را ادامه محدودیت‌های مستمر حکومت طالبان بر زنان و نقض آزادی بیان خواند.

در اعلامیه‌ای این مرکز آمده است: "این تصمیم از ابتدای ماه اسد به اجرا گذاشته شده است و این دستور دربرگیرنده نشر هر نوع برنامه مستقیم یا غیر مستقیم با صدای زنان می‌شود. مسوولان اداره اطلاعات و فرهنگ هلمند تاکید کرده‌ اند که حتی اعلان‌های آگاهی‌دهی عامه که در آن صدای زنان باشد، نباید نشر شوند."

بیشتر این نوع اعلان‌ها به همکاری نهادهای بین‌المللی از جمله نهادهای زیرمجموعه سازمان ملل متحد و برخی از رسانه‌های بین‌المللی تهیه می‌شود.

مرکز خبرنگاران افغانستان گفته است که پس از این تصمیم نشر برخی از برنامه‌های رسانه‌های بین‌المللی که در آن از صدای زنان استفاده شده بود از برخی رسانه‌های داخلی متوقف شده است.

مرکز خبرنگاران افغانستان نشر آگهی‌های عامه توسط سازمان‌های بین‌المللی را از محدودیت‌های مهم عایدی رسانه‌های داخلی خوانده و گفته است که در حال حاضر رسانه‌های محلی علاوه بر مشکلات اقتصادی با چالش های فراوانی مواجه اند و ممنوعیت نشر این پیام‌ها سبب مسدود شدن این رسانه‌ها خواهد شد.

در اعلامیه آمده است: "مرکز خبرنگاران افغانستان با ابراز نگرانی عمیق نسبت به دستورالعمل تازه ریاست اطلاعات و فرهنگ هلمند، صدور و اجرای آن را تبعیض‌آمیز و ناقض حقوق مسلم زنان و حق آزادی کار رسانه‌ها در این ولایت می‌داند."

این مرکز از مقامات محلی طالبان خواستار بازنگری فوری این تصمیم شده است.

در ماه فبروری سال جاری، ریاست اطلاعات و فرهنگ هلمند به خبرنگاران دستور داد که در این ولایت عکس نگیرند. این تصمیم مقامات ولایتی هلمند پس از مخالفت شدید نهادهای حمایت از خبرنگاران توسط وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان پس گرفته شد.

پس از تسلط دوباره طالبان بر افغانستان در اگست ۲۰۲۱، حکومت این گروه پیوسته محدودیت‌هایی را بر رسانه‌ها به ‌ویژه خبرنگاران و کارمندان زن اعمال کرده است.

سازمان گزارشگران بدون مرز (RSF) با نشر گزارشی در مورد وضعیت خبرنگاران و رسانه‌های افغانستان پس از تسلط دوبارۀ طالبان بر افغانستان به تازگی گفته است که در دو سال اخیر رسانه‌های این کشور با نابودی مواجه شده است.

این سازمان ناوقت جمعه ۱۱ اگست (۲۰ اسد) گفت که پس از بازگشت طالبان به قدرت در افغانستان در ماه اگست ۲۰۲۱، از جمله تقریباً هشت هزار خبرنگار افغان، کشور و شغل خود را ترک کرده اند.

سازمان گزارشگران بدون مرز گفته است: " پس از ۱۵ اگست ۲۰۲۱، بیش از ۸۰ درصد از خبرنگاران زن در افغانستان شغل خود را ترک کردند و نزدیک به ۱۲هزار خبرنگار زن و مرد که در سال ۲۰۲۱ در این کشور کار می‌کردند بیش از دو سوم آنها مسلک خود را ترک کرده اند. در دو سال گذشته رسانه‌ها با نابودی مواجه شده اند."

اما با وجود محدودیت‌ها، مسوولان جنوب آسیا در سازمان گزارشگران بدون مرز، با اشاره به اقدامات مخرب طالبان علیه رسانه‌ها گفته اند که مبارزات و تلاش‌های روزانه خبرنگاران افغان در داخل و خارج از افغانستان سبب شده که شعله رسانه‌های آزاد در این کشور روشن بماند.

سازمان گزارشگران بدون مرز، با استناد به آمار اتحادیه ژورنالستان آزاد افغانستان، گفته است که از ۱۵۰ تلویزیون اکنون ۷۰شبکه فعال است، از ۳۰۷ رادیو، ۱۷۰ رادیو نشرات دارند و همچنان از جمله ۳۱ خبرگزاری، ۱۸ خبرگزاری فعالیت دارند.

بازداشت خبرنگاران در قندهار

نهادهای حامی خبرنگاران از بازداشت دو خبرنگار و یک کارمند رسانه‌ای محلی در قندهار خبر داده اند.

حجت‌الله جاوید مجددی، رییس اتحادیه ژورنالستان آزاد افغانستان، روز دوشنبه ۱۴ اگست (۲۳ اسد) به صدای امریکا گفت که سه خبرنگار محلی در ولایت قندهار توسط نیروهای امنیتی طالبان بازداشت شده اند.

این اتحادیه گفته است که عطاالله عمر، خبرنگاران طلوع نیوز، وحیدالرحمان افغان‌مل، خبرنگار (Alive in Afghanistan) و شمس‌الله عمری یک کارمند رسانه‌ای شامل افراد بازداشت‌شده در قندهار استند.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان بازداشت این سه خبرنگار را تایید کرده است. او به انجمن خبرنگاران مستقل افغانستان گفته است که این خبرنگاران در رابطه با فعالیت‌ رسانه‌ای شان بازداشت نشده اند.

اتحادیه ژورنالستان آزاد افغانستان گفته است که ذبیح‌الله مجاهد به این نهاد از آزادی زودهنگام این خبرنگاران و کارمند رسانه‌ای اطمینان داده است.

پیش از این، اداره‌های محلی طالبان در دو هفته گذشته پنج خبرنگار را در ولایات ننگرهار، پکتیا، غزنی و کندز بازداشت کرده بودند که هنوز هم در توقیف نهادهای امنیتی این گروه به سر می‌برند.

گروه

XS
SM
MD
LG