لینک های دسترسی

Breaking News

اعتراض زنان افغان به بسته‌ماندن مکاتب؛ فعالان به دختران کتاب هدیه می‌دهند


عکس آرشیف
عکس آرشیف

جنبش زنان مقتدر افغانستان در یک اقدام اعتراضی نسبت به تداوم بسته‌ماندن مکاتب روند توزیع کتاب را به دختران در کابل آغاز کرده است.

این جنبش امروز سه شنبه هفتم نومبر (۱۶ عقرب) با نشر اعلامیه‌ای گفت که پس از دو سال محرومیت آموزشی و تحصیلی دختران و زنان، اکنون برخی از اعضای جنبش زنان مقتدر، آموزش و دانایی را به خانه‌های دختران می‌برند.

اعضای جنبش زنان مقتدر می‌گویند که بعد از ماه‌ها انتظار بازگشایی دروازه‌ نهادهای آموزشی و تحصیلی "برای تغییر مسیر رنج و مصیبت زنان" به آنان کتاب هدیه می‌دهند.

به گفتۀ این فعالان هدف آنان از این اقدام تلاش برای نجات یافتن زنان و دختران از افسردگی روحی و مشکلات روانی است.

یکی از اعضای این جنبش که به دلیل مسایل امنیتی نخواست نامش در گزارش گرفته شود، به صدای امریکا گفت که به رسم اعتراض و برخلاف محدودیت‌های وضع‌شدۀ طالبان بر دختران و زنان، کتاب‌های موفقیت و توانمندی زنان را به دختران هدیه دادند.

او افزود: "خواستیم برای آن عده دختران که دروازه‌های مکاتب و دانشگاه به روی شان بسته شده است، انگیزه بدهیم که گروه تروریستی، فاشیستی و آپارتاید جنسیتی طالبان مانع پیشرفت و کسب علم و دانش ما زنان نمی‌شود".

این فعالان کتاب‌های انگیزشی، داستانی و آموزنده را از کتاب فروشی‌های شهر کابل خریداری می‌کنند و به دختران هدیه می‌دهند.

در اعلامیه‌این جنبش آمده است که با این اقدام می‌خواهند "شمع دانایی را فروزان نگه ‌دارند تا در پرتو خرد و روشنایی، پرچم آزادی‌خواهی آنان هم‌چنان استوار بماند".

اعضای جنبش زنان مقتدر می‌گویند که زنان و دختران مانند سایر انسان‌ها مستحق بهترین فرصت‌های آموزشی، تحصیلی و کاری هستند، اما به گفتهٔ آنان "رژیم زن‌ستیز طالبان" همه ارزش‌های حقوق بشری را از آن‌ها گرفته‌ اند و "افغانستان را به گورستان زنان تبدیل کرده ‌اند".

آنان گفتند: "ما زنان و دختران تا خون در بدن ماست، دانایی، آزادگی و خرد رهنمای ما خواهد بود. ما می‌خوانیم، می‌دانیم و به پیش می‌رویم. ما در مقابل رژیم استبدادگر، تاریک اندیش و زن‌کش، دانایی را هدیه می‌کنیم. یک کتاب، یک زندگی را روایت می‌کند و ما روایت‌گران عصر سیاه طالبانی هستیم".

این در حالی است که در بیشتر از دو سال گذشته زنان و دختران افغانستان شاهد محدودیت‌های فزایندۀ طالبان بوده اند.

با این حال، شیرمحمد عباس ستانکزی، معین سیاسی وزارت خارجۀ حکومت طالبان روز گذشته در نشستی در کابل گفت که هر مرد و زن افغان حق دارند در سیاست، اقتصاد، امنیت و تعلیم و تربیه افغانستان سهم فعال بگیرند.

او گفت: "امارت اسلامی (حکومت طالبان) به این متعهد است که دروازه ترقی و علم به روی تمام خواهران و برادران ما باز شود، البته در این مورد بعضی مشکلاتی وجود دارد، نمی‌خواهم به جزییات آن بپردازم."

ستانکزی گفت که آموزش حق طبیعی و شرعی هر فرد است، چه زن باشد و چه مرد، هیچ‌کسی نمی‌تواند جلو آن را بگیرد، چون به گفتۀ او، هیچ کشوری بدون علم و ترقی پیشرفت نخواهد کرد.

طالبان آموزش دختران بالاتر از صنف ششم، تحصیل دختران و زنان در دانشگاه‌ها و موسسات تحصیلات عالی و کار آنان در اداره‌های دولتی را به جز از سکتورهای معدود، منع کردند.

علاوه بر این، منع کار زنان در موسسات غیرحکومتی داخلی و خارجی به شمول دفاتر ملل متحد، منع رفتن زنان به حمام‌های عمومی، پارک‌های تفریحی و ورزشگاه‌ها و بستن آرایشگاه‌های زنانه بخشی از این محدودیت‌های طالبان بر زنان و دختران افغان اند.

اما با وجود این محدودیت‌ها، مقامات طالبان به کرات مدعی شده اند که حقوق شرعی زنان در افغانستان تامین است.

گروه

XS
SM
MD
LG