لینک های دسترسی

Breaking News

کارگران تورخم از مقامات طالبان می‌خواهند که پاسپورت‌های شان را برگردانند


کشیدگی‌های جاری بین افغانستان و پاکستان صدها کارگری را متاثر کرده است که روزانه در دو طرف گذرگاه تورخم مشغول کار اند.

فرمان‌الله شینواری، مسوول اتحادیه کارگران حمل بار در لندی کوتل، خیبر پشتونخوا، روز یکشنبه ۲۶ نومبر (پنجم قوس) به صدای امریکا گفت که مقامات طالبان افغانستان، بدون هیچ دلیلی پاسپورت‌های صدها کارگر را گرفته و با گذشت ۲۰ روز از بازگرداندن آن سر باز می‌زنند.

شینواری گفت: "سربازان طالبان در تورخم افغانستان پاسپورت‌های کارگران و روزمزدان ما را گرفته اند، هنوز در نزد آنهاست و به کارگران اجازه نمی‌دهند که به کاروبار شان برسند. طالبان پاسپورت‌های کارگران ما را که پاسپورت پاکستانی یا افغانی دارند، از نزد آنها می‌گیرند و نزد خود نگه می‌دارند."

این مسوول کارگران گفته است که برای گفتگو با مقامات طالبان بسیار تلاش کرده است، اما نمی‌تواند به آنها دسترسی یابد و به حرف‌های وی کسی گوش نمی‌کند.

او افزود که تصمیم پاکستان برای اخراج مهاجرین افغان باعث افزایش تنش میان دو کشور شده و مردم فقیر دو طرف مرز بیشتر آسیب دیده اند.

شینواری افزود: "ما در دو طرف مرز با هم خویشاوندی داریم، روابط داریم، ماما و خواهرزاده ایم،، رفت و آمد می کنیم، مرده و زنده داریم، اما اکنون خشونت آنقدر زیاد شده که هر که پاسپورت پاکستانی داشته باشد، عساکر طالبان به آنها بدبین اند، به نظر آنها این تصمیم توسط پشتون‌های این طرف خط گرفته شده است. تنش کنونی میان افغانستان و پاکستان تاثیر زیاد بر مردم فقیر ما گذاشته است."

او گفت که حدود یک سال قبل حکومت پاکستان داشتن ویزه را در مسیر تورخم الزامی کرد، بنابرین بسیاری کارگران و روزمزدان افغان و پاکستانی پاسپورت گرفتند.

در همین حال، اعتراض به ویزۀ اجباری پاکستان در شهر چمن ایالت بلوچستان حدود یک‌ونیم ماه است که ادامه دارد. معترضان که خود را "اتحادیه لغریان" می‌خوانند از حکومت موقت پاکستان خواستار لغو ویزه بین چمن و سپین‌بولدک هستند.

حکومت موقت پاکستان اعلام کرده است که افغانستان و پاکستان دو کشور مجزا هستند و مردم آنها باید همیشه با پاسپورت و ویزه سفر کنند. اما اتحادیه کارگران چمن می‌گوید که آنها با الزامی‌شدن ویزه از درآمد روزانه محروم خواهند شد.

این در حالی است که حکومت موقت پاکستان از اول نومبر سفر به افغانستان را با پاسپورت و ویزه اجباری کرد، در حالی که قبلاً روزانه حدود ۱۵هزار نفر بین چمن و سپین‌بولدک با شناخت کارت پاکستانی و تذکره افغانستان تردد می‌کردند. آنها اموال و کالاها را به بازار ویش در سپین‌بولدک و چمن انتقال می دادند و یک منبع مهم درآمد برای مردم محلی شمرده می‌شود.

در برابر این تصمیم اسلام‌آباد، از ۱۷ نومبر به این طرف نشست‌های اعتراضی در انگور اده وزیرستان جنوبی ادامه دارد و معترضان خواهان لغو شرایط پاسپورت و ویزه برای مردم ساکن دو سوی خط دیورند استند.

گروه

XS
SM
MD
LG