لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: چین سفیر ما را در بیجینگ پذیرفته است


وزارت خارجه حکومت طالبان می‌گوید که حکومت چین، اسدالله بلال کریمی، را به عنوان سفیر این گروه در بیجینگ پذیرفته است.

عبدالقهار بلخی، سخنگوی این وزارت روز جمعه اول دسمبر (۱۰ قوس) با نشر اعلامیه‌ای در شبکه اجتماعی ایکس گفته است که بلال کریمی، رونوشتی از اعتمادنامه‌اش را به هونگ لی، رییس تشریفات وزارت امور خارجه چین سپرده است.

در اعلامیه آمده است: "در نشستی به همین منظور آقای هونگ لی سفیر امارت اسلامی افغانستان (حکومت طالبان) را خوش آمد گفت و این را برای گسترش روابط میان چین و افغانستان گام مهم خواند. او گفت که چین به حاکمیت ملی و فیصله مردم افغانستان احترام دارد و به امور داخلی افغانستان نه مداخله می‌کند و نه در گذشته مداخله کرده است".

بر اساس اعلامیه، هونگ لی گفته است که چین می‌خواهد در چارچوب پروژۀ یک کمربند و یک جاده با افغانستان در پروژه‌های زیربنایی و اقتصادی کمک کند.

کریمی به مقامات چین گفته است که در آن کشور به عنوان سفیر افغانستان و نمایندۀ ویژۀ حکومت طالبان کارش را آغاز می‌کند.

او افزوده است که از خاک افغانستان تهدیدی متوجه کسی نیست و ثبات و امنیت در منطقه به نفع همه کشورها است.

سفیر تازه معرفی‌شدۀ طالبان، پالیسی عدم مداخله چین و همسایگی خوب آن کشور با افغانستان را ستوده است.

اسدالله بلال کریمی، پس از گماشته شدنش به عنوان سفیر حکومت طالبان در چین، به تاریخ ۲۴ نومبر به بیجینگ پایتخت آن کشور رفته است. او قبل از این معاون سخنگوی حکومت طالبان بود.

وزارت امور خارجه حکومت طالبان می‌گوید که کریمی با یوی شاویونگ، نماینده ویژه وزارت امور خارجه چین در امور افغانستان و هیات همراهش نیز دیدار کرده است.

بر اساس معلومات این وزارت، کریمی با اشاره به نقش مهم چین در زمینه‌های سرمایه‌گذاری در افغانستان، احیای زیرساخت‌ها، پروژه‌های عمرانی و بازسازی را مهم خوانده و ثبات کنونی را فرصت خوبی دانسته است که باید حداکثر استفاده شود.

به نقل از اعلامیه وزارت خارجه حکومت طالبان، هونگ لی ابراز امیدواری کرده است که با ورود سفیر رسمی حکومت طالبان به بیجینگ، روابط چین و افغانستان بیشتر تقویت شود و گسترش یابد.

در ۱۳ سپتمبر ۲۰۲۳، جاو شینگ، سفیر جدید چین در افغانستان، اعتمادنامه‌اش را به عنوان سفیر یک کشور خارجی به طور رسمی به محمد حسن آخند، رییس‌الوزرای حکومت طالبان سپرد.

طالبان که در ماه اگست ۲۰۲۱ در افغانستان دوباره به قدرت رسیده اند، هنوز توسط هیچ کشوری از جمله چین به رسمیت شناخته نشده است.

با این حال، علاوه بر چین، روسیه، ترکیه، هند و اتحادیه اروپا سفارت‌های بسیاری از کشورها در کابل فعال است و حکومت طالبان دپلومات‌های خود را به چین، روسیه، ترکیه و تعدادی از کشورهای همسایه و منطقه فرستاده است که در سفارت‌ها و دفاتر سیاسی افغانستان ماموریت انجام می‌دهند.

گروه

XS
SM
MD
LG