لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان: فعالیت سفارت افغانستان در هند به زودی از سر گرفته می‌شود


شیر محمد عباس استانکزی، معین سیاسی وزارت خارجۀ حکومت طالبان گفته است که نمایندگان این گروه کنترول ماموریت‌های دپلوماتیک افغانستان در هند، به شمول سفارت این کشور در دهلی جدید، را در دست گرفته اند.

استانکزی در صحبت با تلویزیون ملی افغانستان، که از سوی طالبان اداره می‌شود، گفت که سفارت افغانستان در دهلی جدید در جریان دو یا سه روز آینده بازگشایی خواهد شد. او افزود که به ‌منظور بازگشایی سفارت افغانستان در دهلی جدید، کارمندان قونسلگری حیدر آباد و ممبای به سفارت رفته اند.

استانکزی گفت: "قنسولگری ما در بمبی (ممبای) و حیدرآباد فعال و به گونۀ منظم خدمات قنسولی را ارایه می‌کند و با وزارت امور خارجه در کابل تماس دارد."

تا کنون هیچ کشور جهان حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است، هر چند شماری از دپلومات‌هایی که از سوی طالبان معرفی شده اند، در برخی کشورها به ویژه پاکستان، ایران، روسیه، چین و برخی کشورهای عربی فعالیت دارند.

دپلوماتان افغان در هند که از سوی حکومت پیشین افغانستان معرفی شده بودند، به تاریخ ۲۴ نومبر (سوم قوس) با نشر اعلامیه‌ای در شبکۀ اجتماعی ایکس ادعا کردند که به دلیل فقدان همکاری حکومت هند و سایر مشکلات، این سفارت را تعطیل کردند.

در اعلامیه آمده است: "متاسفانه علیرغم هشت هفته انتظار، اهداف تمدید ویزه برای دپلومات‌ها و تغییر در رفتار حکومت هند محقق نشد. با توجه به فشار مداوم طالبان و دولت هند برای کنار گذاشتن کنترول [این نهاد دپلوماتیک]، سفارت با یک انتخاب دشوار روبرو شد".

اعلامیه حاکی است که دپلومات‌های "جمهوری افغانستان" این ماموریت را به حکومت هند واگذار کرده اند، اکنون این بر عهده حکومت هند است که در مورد سرنوشت این ماموریت تصمیم‌گیری کند، آیا بسته شدن آن را حفظ کند یا گزینه‌های جایگزین را در نظر بگیرد، از جمله امکان واگذاری آن به دپلومات‌های حکومت طالبان.

حکومت هند تا کنون نه در مورد بسته شدن سفارت افغانستان و نه هم در مورد اظهارات طالبان مبنی بر از سرگیری فعالیت این سفارت، تبصره کرده اند.

هند یکی از حدود ۲۰ کشور جهان است که پس از حاکم شدن طالبان بر افغانستان، با اعزام شماری از دپلوماتان، سفارت خود را در افغانستان باز نگهداشته است.

با اینحال، کرسی افغانستان را در سازمان ملل متحد و سایر نهادهای بین‌المللی، دپلوماتان و اشخاصی سرپرستی می‌کنند که عمدتاً از سوی حکومت پیشین افغانستان معرفی شده بودند.

معین سیاسی وزارت امور خارجۀ حکومت طالبان از ملل متحد خواست که کرسی افغانستان را به دپلوماتان حکومت طالبان واگذار کنند.

گروه

XS
SM
MD
LG