لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: ۲۵ میلیون دالر برای کمک به زلزله‌زدگان هرات نیاز است


اداره انکشافی ملل متحد، برای کمک و رسیدگی به زلزله‌زدگان هرات، بودجه‌ای بالغ بر ۲۵ میلیون دالر از جامعه جهانی درخواست کرده است که بیشتر این پول برای ساختن سرپناه هزینه خواهد شد.

این اداره روز سه شنبه دوم جنوری (۱۱ جدی) با نشر گزارشی در شبکه اجتماعی ایکس گفته است که این بودجه برای ساختن سرپناه‌های موقت و دایمی، بازسازی زیربناهای اساسی، انرژی تجدیدپذیر، بازسازی سیستم‌های آب، ایجاد فرصت‌های شغلی و فراهم‌کردن امکانات معیشت بدیل به مصرف خواهد رسید.

در گزارش آمده است: "هدف نهایی نه تنها بازسازی، بلکه ایجاد انعطاف در جوامع از طریق توانمندسازی زنان، ایجاد فرصت‌های کاری برای کسانی است که منابع درآمد و عواید خود را در این فاجعه از دست دادند".

بر اساس گزارش اداره زمین‌شناسی ایالات متحد بین هفتم تا ۱۵ اکتوبر چند زلزله قوی با شدت ۶.۳ ریکتر ولایت هرات و مناطق همجوار آن را لرزاند که بر اساس گزارش ملل متحد ۱۵۰۰ کشته و بیش از ۱۱هزار زخمی برجا گذاشت.

اداره انکشافی سازمان ملل متحد گفته است که این رویداد طبیعی به ۲.۲ میلیون نفر آسیب رسانده، طوری که ۸۴۲۹ منزل مسکونی با خاک یکسان شده و بیش از ۱۷هزار منزل مسکونی دیگر آسیب دیده است.

راضیه‌گل، یک زن زلزله‌زده، گفت که در زمان وقوع نخستین زلزله، تلاش می‌کرد تا اعضای خانواده‌اش را که در زیر آوار شده بودند، بیرون بکشد. به گفتۀ او، تعدادی از اعضای خانواده آسیب‌دیده در این زلزله در مسیر شفاخانه جان باختند.

اکثر قربانیان زلزله به این اداره ملل متحد گفته اند که به کمک‌های بشردوستانه فوری به ویژه سرپناه نیاز دارند و در حالی که زمستان در افغانستان آغاز شده است، هنوز در خیمه زندگی می‌کنند.

شیر احمد ۶۰ ساله به این سازمان گفته است که فرزندانش همچنان روزها و شب‌ها را در فضای باز می‌گذرانند و او نیاز به سرپناهی برای فرزندانش دارد، زیرا زمستان شروع شده و هوا سرد شده است.

پس از وقوع زلزله در ولایت هرات به تاریخ هفتم اکتوبر سال ۲۰۲۳ میلادی، بسیاری از خانواده‌های در این ولایت به دلیل نگرانی از زلزله‌های دیگر در بیرون از خانه زندگی می‌کنند.

سازمان ملل می‌گوید که احیای زندگی زلزله‌زدگان یک روند طولانی است و آنها نیاز به حمایت زیادی دارند. اما چون زمستان شروع شده است، این اداره سازمان ملل متحد نیاز فوری به کمک بین‌المللی دارد تا آسیب دیدگان زلزله بتوانند زندگی عادی خود را دوباره از سر گیرند.

بر اساس گزارش ملل متحد، طی سال روان میلادی، میزان نیازمندی افغان‌ها به کمک‌های بشری در سطح بلند باقی خواهد ماند.

اداره هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد به تازگی گزارش داده است که باوجود کاهش آمار افغان‌هایی که با گرسنگی حاد مواجه اند، تا ماه مارچ سال آینده میلادی ۱۵.۸ میلیون افغان این چالش را تجربه خواهند کرد.

بر اساس گزارش ملل متحد، پیش‌بینی می‌شود که در سال ۲۰۲۴، حدود ۲۳.۷ میلیون نفر (بیش از نیمی از جمعیت افغانستان) به کمک‌های بشری نیاز داشته باشند که از این میان ۲۵ درصد زنان، ۵۲ درصد کودکان، ۱۱.۸ درصد افراد دارای معلولیت و دو درصد کهن‌سالان خواهند بود.

ملل متحد در سال ۲۰۲۴ میلادی، برای فراهم‌کردن کمک‌های بشری در افغانستان در حدود سه میلیارد دالر از جامعه جهانی و اداره‌های امدادرسان بین‌المللی تقاضا کرده است.

گروه

XS
SM
MD
LG