لینک های دسترسی

Breaking News

یونیسف: برای کمک به نیازمندان افغان در ۲۰۲۴ به ۱.۴ میلیارد دالر نیاز است


صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای کودکان (یونیسف) می‌گوید که برای کمک به میلیون‌ها نیازمند افغان به شمول کودکان در سال ۲۰۲۴ میلادی به ۱.۴ میلیارد دالر نیاز دارد.

این اداره ملل متحد ناوقت سه شنبه ۲۶ دسمبر (پنجم جدی) با نشر گزارشی گفته است که ۱۹.۴ میلیون نفر در افغانستان از جمله ۱۰.۵ میلیون کودک به کمک‌های بشری نیازمند خواهند بود.

یونیسف گفته است که به همکاری با تمویل‌کنندگان ادامه خواهد داد تا اطمینان حاصل شود که منابع کافی برای رفع نیازهای کودکان و جوامع در افغانستان در دسترس باشد.

این صندوق در سال ۲۰۲۳ میلادی برای تامین نیازهای بشری نیازمندان افغان بیش از یک میلیارد و ۴۴۹ میلیون دالر تقاضا کرده بود که بر اساس آمار این اداره تا اکنون تنها ۳۴.۴ درصد این بودجه به دست آمده است و برای فراهم آوری بیش از ۲۸ درصد دیگر آن تعهد شده است.

اما یونیسف تاکید کرده است که هنوز هم بیش از ۳۷ درصد بودجه مورد نیاز تامین نشده است.

این اداره گفته است: "شکاف‌های فوری و حیاتی بودجه، توانایی یونیسف را برای دستیابی به آسیب پذیرترین کودکان و خانواده‌ها با مداخلات نجات جان، به ویژه برای حمایت از زمستان، پاسخ به زلزله‌زدگان و بازگشت‌کنندگان، و ارایه خدمات شستشو و حفاظت از کودکان، تهدید می‌کند".

بر بنیاد گزارش یونیسف، دهه‌ها درگیری، وضعیت نا بسامان اقتصادی، اثرات خشکسالی، عدم مصوونیت غذایی، سیلاب‌ها و آواره شدن مردم، از جون تا اگست سال روان، سبب آسیب‌پذیری فزاینده مردم افغانستان برای مقابله با زمستان پیش‌رو شده است.

گزارش گفته است که زمستان امسال به ویژه برای جوامع آسیب‌دیده از زلزله و عودت‌کنندگان از پاکستان سخت خواهد بود.

در گزارش آمده است: "بر اساس ارزیابی کل افغانستان، حدود ۳۰ درصد از خانواده‌ها در سرپناه‌های نامناسب زندگی می‌کنند. مشکلات مربوط به سرپناه در میان زنان سرپرست خانواده و جمعیت‌های تازه عودت‌کننده ۷۶ درصد بیشتر است. ۸۶ درصد از خانواده‌ها در گروه کم درآمد فاقد لباس زمستانی برای کودکان هستند".

یونیسف تاکید کرده است که حمایت از سرپناه، امکانات گرم کردن و لباس در اوایل زمستان برای به حداقل رساندن افراد در معرض خطرات سلامتی و سایر خطرات، ضروری است.

این در حالی است که ملل متحد در سال ۲۰۲۴ میلادی، برای فراهم‌کردن کمک‌های بشری در افغانستان در حدود سه میلیارد دالر از جامعه جهانی و اداره‌های امدادرسان بین‌المللی تقاضا کرده است.

اداره هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد روز یکشنبه ۲۴ دسمبر (سوم جدی) با اشاره به پیامدهای چهار دهه درگیری، فقر ریشه‌دار، بحران‌های ناشی از تغییر اقلیم و موانع برابری و مشارکت زنان در اجتماع و عودت‌ مهاجران افغان از پاکستان و ایران گفت که نیازهای بشری در افغانستان در سال ۲۰۲۴ همچنان در سطح بالا باقی خواهد ماند.

بر اساس گزارش این اداره، پیش‌بینی می‌شود که در سال ۲۰۲۴، حدود ۲۳.۷ میلیون نفر (بیش از نیمی از جمعیت افغانستان) به کمک‌های بشری نیاز داشته باشند که از این میان ۲۵ درصد زنان، ۵۲ درصد کودکان، ۱۱.۸ درصد افراد دارای معلولیت و دو درصد کهن‌سالان خواهند بود.

گروه

XS
SM
MD
LG