لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: ۸۸۶ میلیون دالر برای تامین غذا و امور بشری زنان در افغانستان نیاز است


برنامه جهانی غذا و صندوق جمعیت ملل متحد برای تداوم فعالیت‌های شان در افغانستان و ارایه کمک و خدمات به نیازمندان در این کشور به ۸۸۶ میلیون دالر نیاز دارند.

استیفن دوجاریک، سخنگوی منشی عمومی ملل متحد روز چهارشنبه ۱۰ جنوری (۲۰ جدی) در یک نشست خبری گفت که بر اساس ارزیابی برنامه جهانی غذا، در حال حاضر از هر سه افغان، یکی آن نمی‌داند که وعده غذایی بعدی‌اش از کجا خواهد آمد.

به گفتۀ دوجاریک، برنامه جهانی غذا هشدار می‌دهد که همه ولایت‌های افغانستان در حال حاضر در بحران یا سطوح بدتری از عدم مصوونیت غذایی قرار دارند.

دوجاریک افزود که پیش از این، کمک‌های مالی در مقیاس بزرگ و مستمر به میلیون‌ها افغان کمک کرد تا از دو زمستان سخت عبور کنند و بیش از پنج میلیون نفر را از آستانه قحطی بیرون بکشد.

او گفت: "اکنون، پس از یک سال کمبود گستردۀ بودجه، برنامه جهانی غذا فقط می‌تواند به ناامیدترین خانواده‌ها کمک کند تا در زمستان با جیره‌بندی حداقلی، زنده بمانند. برنامه جهانی غذا به ۶۷۰ میلیون دالر برای دستیابی به ۱۵.۲ میلیون مرد، زن و کودک با غذا، تغذیه و حمایت معیشتی نیاز فوری دارد".

این در حالی است که برنامه جهانی غذا، افغانستان را از نظر عدم مصوونیت غذایی، در ردۀ هشتمین کشور جهان قرار داده است.

در همین حال، صندوق جمعیت ملل متحد در سال ۲۰۲۴ مبلغ ۱.۲ میلیارد دالر فراخوان داده است تا با این بودجه خدمات بهداشتی مولد و برنامه‌های مبارزه با خشونت مبتنی بر جنسیت را برای ۴۸ میلیون زن، دختر و جوان در ۵۸ کشور درگیر بحران انسانی ارایه کند.

افغانستان در صدر فهرست صندوق جمعیت ملل متحد قرار دارد. پیو اسمیت، رییس بخش آسیا و اقیانوسیه در صندوق جمعیت ملل متحد در شبکۀ اجتماعی ایکس گفته است که امسال، صندوق جمعیت ملل متحد برای رسیدگی به هشت میلیون نفر در افغانستان ۲۱۶ میلیون دالر درخواست کمک داده است.

اسمیت گفت: "من در دوحه استم و با اهداکنندگان در مورد حمایت سخاوتمندانه مستمر آنها از کار نجات‌بخش ما برای محافظت از سلامت، بهداشت و حقوق زنان و دختران بحث می‌کنم".

ملل متحد اخیراً با اشاره به پیامدهای چهار دهه جنگ، فقر ریشه‌دار، بحران‌های ناشی از تغییر اقلیم و موانع در مقابل برابری و مشارکت زنان در اجتماع و عودت‌ مهاجران افغان از پاکستان و ایران گفت که نیازمندی‌های بشری در افغانستان در سال ۲۰۲۴ همچنان در سطح بالا باقی خواهد ماند.

پیش از این، دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد گفته بود که از جمله تمامی نیازمندان در افغانستان، حدود ۷۳ درصد آنها در سال ۲۰۲۴ تحت پوشش برنامه‌های کمک‌های بشری قرار خواهند گرفت.

این ادارۀ ملل متحد روز دوشنبه هشتم جنوری (۱۸ جدی) با نشر جزییات پلان نیازمندی‌ها و کمک‌های بشری در جریان سال ۲۰۲۴ میلادی گفت که در حال حاضر ۲۳.۷ میلیون افغان به کمک‌های نجات‌دهنده بشری نیاز دارند.

گروه

XS
SM
MD
LG