لینک های دسترسی

Breaking News

ملل متحد: ۱۷.۳ میلیون افغان در ۲۰۲۴ تحت پوشش برنامه‌های امدادی قرار می‌گیرند


اوچا گفته است که در حال حاضر ۲۳.۷ میلیون افغان به کمک‌های نجات‌دهنده بشری نیاز دارند.
اوچا گفته است که در حال حاضر ۲۳.۷ میلیون افغان به کمک‌های نجات‌دهنده بشری نیاز دارند.

دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد (اوچا) می‌گوید که از جمله تمامی نیازمندان در افغانستان، حدود ۷۳ درصد آنان در سال روان میلادی تحت پوشش برنامه‌های کمک‌های بشری قرار خواهند گرفت.

این ادارۀ ملل متحد روز دوشنبه هشتم جنوری (۱۸ جدی) با نشر جزییات پلان نیازمندی‌ها و کمک‌های بشری در جریان سال ۲۰۲۴ میلادی گفت که در حال حاضر ۲۳.۷ میلیون افغان به کمک‌های نجات‌دهنده بشری نیاز دارند.

اوچا گفته است: "شرکای بشردوستانه ۱۷.۳ میلیون نفر را برای دریافت کمک‌ها...در سال ۲۰۲۴ در اولویت قرار داده اند... اولویت‌های کلیدی شامل کمک‌های غذایی، آب آشامیدنی سالم، مراقبت‌های بهداشتی، آموزش و رسیدگی به نیازهای حاد به آب و حفظ‌الصحه است".

همچنان این اداره گفته است که حمایت از گروه‌های آسیب‌پذیر، به‌ویژه زنان، کودکان و کسانی که دارای معلولیت هستند، مهم است.

پیش از این دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری گفته بود که برای کمک به نیازمندان در افغانستان طی سال روان میلادی به ۳.۰۶ میلیارد دالر امریکایی نیاز است.

این اداره گفته است که افغانستان با سطوح بلند بیجاشدگان، آلودگی ماین و مواد منفجره، محدودیت آزادی حرکت، افزایش خطرات خشونت مبتنی بر جنسیت، کار کودکان و ازدواج زودهنگام، و افزایش نیازمندی به خدمات صحت روانی مواجه است.

بر اساس معلومات اوچا، زنان سرپرست خانواده نسبت به مردان، از لحاظ اتکای بیشتر به استراتیژی‌های مقابله با معیشت اضطراری، ازدواج زودهنگام دختران و میزان بلند عدم مصوونیت غذایی و کار کودکان، آسیب‌پذیرترین گروه جمعیتی در افغانستان اند.

دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری ملل متحد گفته است که نزدیک به نیم جمعیت افغانستان در فقر زندگی می‌کنند و سطح فقر در میان زنان بالاست.

به گفتۀ اوچا، بحران ناشی از تغییرات اقلیمی، چالش دیگری است که افغانستان با آن مواجه است. آماری که اوچا نشر کرده، ۲۵ ولایت از جمله ۳۴ ولایت با خشکسالی روبرو است و ۶۷ درصد خانواده‌ها مشکل دسترسی به آب را گزارش کرده اند.

این اداره ملل متحد قبلاً با نشر گزارشی گفته بود که افغانستان در سال ۲۰۲۳ بدترین خشکسالی را در ۳۰ سال گذشته متحمل شد که چالش‌های موجود ناشی از خشکسالی را در این کشور تشدید کرده است.

رویدادهای طبیعی چالش دیگری است که سبب افزایش نیازمندی‌ها در افغانستان به ویژه در ولایت هرات شده است. ملل متحد گفته است که زلزله‌های ویرانگر و پیهم ماه اکتوبر ۲۰۲۳ سبب شد که ۲۷۵هزار نفر در هرات به گونه فوری به سرپناه نیازمند شوند.

ملل متحد گفته است که افزایش حوادث طبیعی، افغانستان را به چهارمین کشور در معرض خطر و هشتمین کشور آسیب‌پذیر و کم ترآماده برای سازگاری با تغییرات اقلیمی تبدیل می‌کند.

گروه

XS
SM
MD
LG