لینک های دسترسی

Breaking News

بایدن و ترمپ درنخستین مناظرهٔ ریاست جمهوری ۲۰۲۴ بر همدیگر تاختند


جو بایدن، رییس جمهور کنونی و دونالدترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده
جو بایدن، رییس جمهور کنونی و دونالدترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده

جو بایدن، رییس جمهور کنونی و دونالدترمپ، رییس جمهور پیشین ایالات متحده، از آغاز مناظره ریاست جمهوری که از طریق شبکهٔ تلویزیونی سی ان‌ان نشر شد، بر همدیگر تاختند و در مورد اقتصاد، امور خارجی، حق سقط جنین و مهاجرت از مرز مکسیکو به ایالات متحده، مشاجره کردند.

دونالد ترمپ گفت: ما مانند یک کشور جهان سوم استیم و این مایه شرم است. ترمپ بایدن را مقصر خوانده گفت که ما دیگر محترم نیستیم. آنان فکر می‌کنند که ما احمق هستیم.

بایدن در یک موقع در پاسخ به ترمپ گفت: او بدترین رییس جمهور درتاریخ امریکا است. این مرد هیچ درکی از دموکراسی امریکایی ندارد.

تورم

در پاسخ به سوال میزبان مناظره در خصوص تورم مالی، جو بایدن، دونالد ترمپ را مقصر خوانده گفت که او "اقتصاد در حال سقوط" را از وی به ارث برد.

بایدن گفت: "آنچه که برایش تلاش کردیم این بود که همه‌ چیز را دوباره در کنار هم قرار دهیم."

بایدن تلاش کرد توازن را میان توصیف از نظارت اقتصادی‌اش و پذیرفتن این که نرخ‌های بلند امریکایی ها را آسیب می رساند، نگهدارد.

در عین حال، دونالد ترمپ دست آورد های اقتصادی‌اش و رسیدگی حکومت‌اش به همه‌گیری کووید ۱۹ را تجلیل کرد. تحقیقات اقتصادی نشان می‌دهد که کاهش مالیه را که ترمپ در سال ۲۰۱۷ امضا کرد،‌ سبب یک اندازه رشد اقتصادی شد، اما نه به اندازه‌ای که وی تعهد کرده بود.

سقط جنین

موضوع حق سقط جنین در اوایل امشب به مناظره گرفته شد و ترمپ گفت که دسترسی به داروی سقط جنین را منع نخواهد کرد.

منحیث رییس جمهور، ترمپ سه قاضی را در محکمهٔ عالی ایالات متحده استخدام کرد و آنان در تشکیل اکثریت کمک کردند و در سال ۲۰۲۲ حق سقط جنین در قانون اساسی را لغو کردند. آن تصمیم، سنگ تهدات را برای ایالت‌ها گذاشت تا مقررات محدود کننده را بر حق سقط جنین در سراسر کشور وضع کنند، اما ترمپ در جریان مناظره گفت که او با سقط جنین در قضایای "تجاوز جنسی"، "مقاربت جنسی با محارم" و زمانی که "زندگی مادر در خطر باشد" مخالفت نخواهد کرد.

بایدن در عین حال، یک بار دیگر حمایت قوی‌اش را از حق سقط جنین ابراز کرد و گفت که اگر انتخاب شود، حق سقط جنین در قانون اساسی را دوباره احیا خواهد کرد. او اضافه کرد که با سقط جنین دیررس مخالف است.

جنگ روسیه

روسیه در ماه فبروری سال ۲۰۲۲ براوکراین تهاجم نظامی را آغاز کرد و در جریان مناظرهٔ امشب چنین به نظر رسید که ترمپ و بایدن روی مخالفت با شرایط ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه برای پایان جنگ، مخالف اند. اما ترمپ ادعا کرد که اگر وی رییس جمهور می‌بود این جنگ هیچ آغاز نمی‌شد. ترمپ همچنان بر کمک‌های میلیاردالری ایالات متحده به اوکراین انتقاد کرد.

بایدن گفت که ترمپ ایالات متحده را از پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) بیرون می‌کرد و خطر گسترش جنگ را متحمل می‌شد. بایدن پوتین را "مجرم جنگی" خواند.

جنگ اسراییل - حماس

هردو نامزد حمایت شان را اسراییل در جنگ با تندروان حماس حفظ کردند. با آنکه بایدن در این اواخر بر بنیامین نتنیاهو، صدر اعظم اسراییل به دلیل چگونگی رسیدگی به جنگ غزه و تلفات فلسطینی‌ها که بر اساس معلومات وزارت صحت غزه شمار شان بیش از ۳۷هزار نفر است که اکثریت شان زنان و کودکان اند، انتقاد کرده است.

بایدن در این اواخر برای توافق آتش‌بس میان اسراییل و حماس طرحی را پیشنهاد کرده است، اما ترمپ گفت که اسراییل باید فوراً باید برود و "هر آنچه را انجام دهد که باید برای شکست دادن حماس انجام دهد".

در جریان این مناظره، هیچ تماشاچی حضور نداشت و دو نامزد را شماری از مشاوران شان همراهی کردند. جیل بایدن، بانوی نخست در استدیو تلویزیون حضور داشت، اما میلانیا، همسر ترمپ در آنجا نبود. اما شماری از جمهوری‌خواهان که می‌خواهند معاون ترمپ شوند، در مقر سی‌ان‌ان حضور یافتند.

گروه

XS
SM
MD
LG