لینک های دسترسی

Breaking News

علاقه‌مندی دهقانان به کشت گل آفتاب پرست در ولایت بلخ


 علاقه‌مندی دهقانان به کشت گل آفتاب پرست در ولایت بلخ
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:35 0:00

در سال‌های پسین کشت گل آفتاب پرست در میان دهقانان در ولایت بلخ رونق بیشتر یافته و بسیاری از دهقانان که زمین‌ های خود را به کشت این گیاه اختصاص داده اند می گویند که در یک سال دوبار از آن حاصل گرفته می شود.

رحمت الله، یکی از دهقانان در ولسوالی بلخ از سه سال به اینسو به کشت گل آفتاب پرست رو آورده و امسال در حدود ۱۰ جریب زمین را گل آفتاب پرست کشت کرده است.

او با خرسندی از عاید گل آفتاب گردان گفت که: "خوب کشت پر حاصل است. در ماه حمل کشت می‌شود و در آخر ماه سرطان گل پخته شده و درو می‌شود. بعد، دانه اش گرفته می‌شود، خوب حاصل دارد."

این دهقان گل آفتاب پرست را بدیل مناسب کشت کوکنار خواند و افزود که پیش از این دهقانان در منطقۀ آنان به کشت کوکنار مصروف بودند؛ اما با توجه به حاصل دهی و عاید زیاد گل آفتاب پرست از چند سال به اینسو به کشت این گیاه رو آورده اند.

او از حکومت طالبان و نهادهای کمک رسان در بخش زراعت خواست که از دهقانان پشتیبانی کنند تا کشت های بدیل در این ولسوالی افزایش یابد.

گل آفتاب پرست در ولایت بلخ از فصل بهار تا خزان دو بار کشت می ‌شود و شماری از دهقانان پس از برداشت گندم نیز در زمین‌ های خود گل آفتاب پرست کشت می ‌کنند.

بر اساس گزارش‌ها گل آفتاب پرست در بیشتر ولسوالی های دولت ‌آباد، بلخ، چمتال، چهاربولک و دهدادی ولایت بلخ کشت می شود.

XS
SM
MD
LG