لینک های دسترسی

Breaking News

تولید روغن کنجد به شیوه سنتی


تولید روغن کنجد به شیوه سنتی
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:21 0:00

شماری از مالکان دستگاه های تولید کنجد در ولایت بلخ می گویند که آنان هنوز هم به شکل سنتی و با استفاده از ابزار ابتدایی، روغن کنجد را تولید و به بازار عرضه می کنند.

رحمت الله ۴۸ ساله از حدود سه دهه به اینسو در شهر مزارشریف مصروف تولید روغن کنجد است. او در صحبت با صدای امریکا گفت که این شغل را از پدر خود فرا گرفته و روزانه به گونه سنتی بین ۲۰ تا ۲۵ کیلوگرام روغن کنجد تولید و به فروش می رساند.

رحمت الله همچنان گفت: "مواد مخدر ضرر داره، باید کنجد و پخته کشت کنند تا هم تولیدات وطن بالا برود و هم مردم از آن استفاده کنند. کنجد به صحت فایده دارد."

رحمت الله دانه های کنجد را از بازار خریداری کرده و با استفاده از خراسی هایی که توسط شتر چرخانده می شود، آن را به روغن کنجد تبدیل می کند. این یکی از قدیمی ترین روش ها برای تولید روغن کنجد در افغانستان است. او گفت با آنکه بهای روغن کنجد نسبت به سایر روغن‌ ها در بازار بلند است؛‌ اما مشتریان خاص خود را دارد.

حبیب الله، یکی از باشندگان ولایت بلخ که برای خرید روغن کنجد به گذر جغدک در شهر مزارشریف آمده، به صدای امریکا گفت: "روغن‌ های خارجی را نمی ‌دانیم که از چی جور می‌شود، اینجا می ‌بینیم که خالص است، کیفیت اش بالا است، اما قیمتش هم زیاد است."

گفته می‌شود که از یک سیر دانه کنجد حدود سه و نیم کیلو روغن به دست می آید. در حال حاضر قیمت یک کیلوگرام روغن کنجد در شهر مزارشریف بین ۳۵۰ تا ۳۷۰ افغانی است.

XS
SM
MD
LG